We investigated the influence of a specific serotonin receptor blockade on pituitary hormone secretion in normal cycling women and postmenopausal women not receiving hormone replacement therapy. Serotonin receptor blockade was performed by using the HT-3 receptor subtype antagonist ondansetron as an i.v. bolus injection of 8 mg. Blood samples were taken before as well as 20, 30 and 40 min after ondansetron administration for the estimation of LH, FSH, and TSH. We could not find any hormonal changes in the normal cycling women. The postmenopausal women showed a significant decline in LH secretion, whereas FSH and TSH levels remained unchanged. Our results suggest serotoninergic involvement in LH secretion in postmenopausal hypoestrogenic hypergonadism.
We investigated the 24 hour hormone secretion profiles in women with preterm labour. Although estradiol secretion seems to be unaffected, we found an variable estradiol-cortisol-shift due to a cortisol increase. Cortisol circadian secretion persists in preterm labour, but maximum secretion is moved to midday. Further investigations are necessary to study the basic mechanisms underlying this process.
Fragestellung: Innerhalb einer Studie zur Ovulationsinduktion mittels Opiatrezeptorblockade untersuchten wir Aktivität und Reaktivität der hypothalamisch-hypophysäradrenalen Achse bei Frauen mit hypothalamischer Amenorrhö. Methoden: Die Blockade der Opiatrezeptoren erfolgte durch die tägliche Gabe von 4 mg Naloxon. Ergebnisse: Die Kortisolantwort im Naloxontest brachte sehr unterschiedliche Reaktionsmuster, unabhängig vom hypo-thalamischen Opiodtonus. Ein Hyperkortisolismus fand sich nicht. Die basalen Kortisol- und DHEAS-Spiegel zeigten unspezifísche Veränderungen. Schlussfolgerungen: Nach unseren Ergebnissen können keine eindeutigen Beziehungen zwischen Opiodtonus und adrenaler Funktionslage abgeleitet werden.
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