Musculoskeletal disorders are the leading cause of sick leave. Because of the importance of back pain and knee osteoarthritis (ICD-10 diagnoses M54 and M17), these conditions are considered in detail. The aim of this study was to clarify whether job-specific differences in the incidence of sick leave events due to these disorders vary depending on age. The study was based on a secondary analysis of data on sick leave from almost all statutory health insurances in 2008. The database contains aggregated data on sick leave of approximately 26.2 million insured employees. The occurrence of sick leave events resulting from the M54 and M17 diagnoses was defined as the outcome variable. The assignment of employees to occupational groups (Blossfeld classification) was considered as the exposure variable. We calculated the morbidity ratios (SMR) of sick leave occurrence stratified by sex and age. The risk of sick leave was increased for both genders and for both diagnoses, particularly in the occupational groups of the production and service industries with low and medium skill level, even after stratification according to age. Sick leave due to these disorders is a significant issue in these occupations regardless of age, and must be considered with regard to social and preventive aspects.
Cardiovascular diseases (CVD) are responsible for a major part of morbidity and mortality. Based on two selected diagnoses (ICD-10) "essential hypertension" (I10) and "acute myocardial infarction" (AMI, I21) the occupational- and age-dependent increases in sick leave are described. The secondary data analysis is based on gender-stratified, pooled data (26.2 million legally insured) on sick leave of the German social security workforce in 2008. The number of sick leave cases stratified by sex and age were calculated. Indirectly standardized morbidity ratios (SMR) for the occurrence of sick leave cases stratified by age and occupational groups (according to Blossfeld) with 99.99% confidence intervals are estimated. Age had an influence on the professional group-dependent sick leave. In the youngest age group, a similar risk existed for hypertension and AMI in all occupational groups. In the middle and older age groups, low-skilled service workers and manual occupations had increased risks for both men and women as compared to the occupational group of qualified sales and administrative occupations. Because the workforce is expected to continue to age in the future, primary and secondary prevention of CVD in all age groups is strongly recommended.
Zusammenfassung Hintergrund/Zielsetzung Arbeitsunfähigkeit (AU) durch Venenerkrankungen ist relativ häufig. Sie ist bei Erwerbstätigen abhängig von der beruflichen Tätigkeit. Es soll geklärt werden, ob berufsspezifische Unterschiede im Auftreten von AU-Ereignissen aufgrund der ICD 10-Diagnose „Varizen der unteren Extremitäten“ zudem abhängig vom Lebensalter sind. Methodik Die Untersuchung basiert auf einer Sekundärdatenanalyse von AU-Daten fast aller gesetzlichen Krankenkassen Deutschlands des Jahres 2008. Es liegen geschlechtsstratifizierte, aggregierte Daten von 26,2 Mio. gesetzlich pflichtversicherten Erwerbstätigen vor. Berechnet werden AU-Fallzahlen stratifiziert nach Geschlecht und Alter sowie indirekt standardisierte Morbiditätsratios für das Auftreten von AU-Fällen nach Alter und Berufsgruppen stratifiziert. Ergebnis Beschäftigte in Produktionsberufen mit geringem und mittlerem Qualifikationsniveau sind aufgrund von Varizen besonders häufig arbeitsunfähig. In beiden Geschlechtern treten in allen Altersgruppen mindestens anderthalbmal so viele AU-Fälle wie bei qualifizierten kaufmännischen und Verwaltungsberufen (Referenzgruppe) auf. In der Altersgruppe der 35- bis 44-Jährigen sind Beschäftigte in gering qualifizierten Verwaltungsberufen ebenfalls anderthalbmal häufiger arbeitsunfähig als in der Referenzgruppe. Variationen der Effekte über das Lebensalter sind nachweisbar. Diskussion/Zusammenfassung Da in Zukunft mehr ältere Erwerbstätige zu erwarten sind (Verschiebung des Rentenalters, bessere medizinische Versorgung, Erhöhung des Anteils der Erwerbstätigkeit bei Älteren), sollte die Prävention im Betrieb (z. B. im Rahmen der arbeitsmedizinischen Vorsorge) verstärkt werden. Ein besonderer Schwerpunkt sollte in Produktionsberufen sowie grundsätzlich in Berufen mit geringer Qualifikation liegen.
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