Abstract. Background: Early interpersonal traumatic events, such as childhood maltreatment, increase the risk of developing complex posttraumatic stress symptoms. The biphasic treatment program STAIR-NT (Skills Training for Affective and Interpersonal Regulation with Narrative Therapy), developed specifically for this patient group, combines interventions to improve emotion regulation and interpersonal skills with narrative therapy. Objective: Many affected patients with PTSD after childhood maltreatment also suffer from various comorbid mental disorders and symptoms that can affect and impede the course and outcome of treatment with STAIR-NT. Method: Based on experience from a current treatment study, we provide recommendations for integrating treatment of comorbid mental symptoms into STAIR-NT. Results / Conclusion: Training affective and interpersonal regulation skills in the first treatment phase offers various interventions to efficiently adapt transdiagnostic mechanisms such as emotion dysregulation. In cases of severe comorbid mental disorders or symptoms, adding disorder-specific interventions to STAIR-NT may be indicated.
Die Anzahl sowie die Art erlebter traumatischer Erfahrungen (v. a. Missbrauch und Misshandlung in der Kindheit) scheinen das Risiko für die Entwicklung einer komplexen Traumasymptomatik zu erhöhen. Es gibt erste Evidenzen, dass Patient*innen mit einer komplexen Traumatisierung von phasenbasierten Therapieansätzen profitieren. STAIR-NT (Skillstraining zur affektiven und interpersonellen Regulation mit narrativer Therapie) ist ein zweiphasiger Traumatherapieansatz: Während in der STAIR-Phase Emotionsregulations- und interpersonelle Skills gelernt werden, wird in der narrativen Therapie-Phase (NT-Phase) eine Traumaexposition mittels Narrativen durchgeführt, mit dem Ziel, dysfunktionale traumaassoziierte Annahmen zu erkennen und zu verändern. Die Erfahrungen mit STAIR-NT im Rahmen einer aktuellen Therapiestudie zeigen, dass das Phasen-Konzept eine klare Struktur und mehr Sicherheit für die Behandlung zu schaffen scheint. Es werden klinische Erfahrungen mit dem STAIR-NT Ansatz und kurze Fallvignetten präsentiert sowie Empfehlungen für die Praxis und die ambulante Behandlung von Patient*innen mit komplexer Traumatisierung gegeben. Dabei werden konkrete praktische Empfehlungen zur Durchführung und Individualisierung der Interventionen vermittelt, die sich u. a. auf Täterkontakt, Motivationsarbeit, Umgang mit dissoziativen Zuständen, therapeutische Methoden (v. a. Exposition) und den Therapieabschluss beziehen. Die enge Verzahnung von Theorie und Praxis in STAIR-NT erleichtert den Transfer von Lernerfahrungen in den Alltag und fördert die Stärkung der Selbstwirksamkeit und Autonomie der Patient*innen.
The number and type of traumatic experiences (especially childhood maltreatment) appear to increase the risk of developing complex trauma symptoms. There is initial evidence that patients with complex trauma benefit from phase-based therapeutic approaches. STAIR-NT (Skills Training in Affective and Interpersonal Regulation with Narrative Therapy) is a two-phase trauma therapy approach: emotion regulation and interpersonal skills are learned in the STAIR phase, and in the narrative therapy phase (NT) the exposure to trauma aims at recognizing and changing dysfunctional, trauma-associated assumptions. Experiences with STAIR-NT in the context of a current treatment study show that the two phases provide a clear structure and more security for the treatment. First clinical experiences with STAIR-NT as well as short case vignettes are presented and recommendations for the treatment of patients with complex trauma are given. Concrete practical recommendations are offered for the implementation and individualization on interventions, which among others relate to offender contact, motivational work, handling dissociative states, therapeutic methods (especially exposure), and therapy completion. The close connection between theory and practice facilitates the transfer of learning experiences into everyday life and promotes the strengthening of patients’ self-efficacy and autonomy.
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