Mindfulness-based interventions (MBI) represent a central pillar of the third wave of Cognitive Behavioral Therapy. In recent years, MBI have been implemented in treating patients with psychotic disorders, and their efficacy has been evaluated in a small number of randomized-controlled trials (RCTs). This narrative review presents the current state of research on the efficacy and effectiveness, as well as central aspects of the clinical applications of MBI in the treatment of patients with schizophrenia and primary psychotic disorders. Current meta-analyses show different results but concur that in comparison to controls with treatment-as-usual (TAU) and in Pre-Post-Analyses, MBI show promising results in reducing the, in regards to pharmacotherapy, difficult to treat negative (<i>g</i> = 0.56 and <i>g</i> = 0.75) and positive symptoms (<i>g</i> = 0.19 and <i>g</i> = 0.32) with effect sizes between small and large. In addition, MBI can lead to positive effects on depressive and anxiety symptoms (<i>g</i> = 0.20 and <i>g</i> = 0.43) and contribute to a long-term reduction in re-hospitalization rates 12 months post-discharge and a shortening of the duration of inpatient treatment. In contrast to psychotherapy research from the UK, Australia, and Hong Kong, the scientific evaluation and implementation of mindfulness-based treatment options in the entire German-speaking area are still in the early stages.
Achtsamkeitsbasierte Interventionen (AI) stellen mittlerweile eine zentrale Säule der dritten Welle der Kognitiven Verhaltenstherapie dar. In den letzten Jahren wurden AI bei Patient*innen mit psychotischen Störungen implementiert und deren Wirksamkeit im Rahmen von einer kleineren Anzahl von randomisiert-kontrollierten Studien (RCTs) gezeigt. Der vorliegende narrative Übersichtsartikel stellt den aktuellen Stand der Forschung zur Effektivität, sowie zentrale Aspekte der klinischen Anwendungen von AI bei der Behandlung von Patient*innen mit Schizophrenien und primären psychotischen Störungen dar. Aus aktuellen Metaanalysen lässt sich trotz der Heterogenität der Studienergebnisse schlussfolgern, dass AI im Rahmen von RCTs des Vergleichs einer Kontrollgruppe mit einer gewöhnlichen zumeist psychopharmakologischen Behandlung (treatment-as-usual, TAU) und in Prä-Post-Intervention Analysen zu einer Verbesserung der oft schwer zu behandelnden Negativsymptomatik (<i>g</i> = 0,56 und <i>g</i> = 0,75) oder Positivsymptomatik (<i>g</i> = 0,19 und <i>g</i> = 0,32) mit leichten bis großen Effektstärken führen können. Weiterhin wurden auch positive Effekte auf depressive und ängstliche Symptome (<i>g</i> = 0,20 und <i>g</i> = 0,43), sowie eine Reduktion der Rehospitalisierungsraten 12 Monate nach Entlassung und eine Verkürzung der stationären Behandlungsdauer beobachtet. Im Gegensatz zur Therapieforschung aus dem Vereinigten Königreich, Australien oder Hong Kong befinden sich die wissenschaftliche Evaluation und Implementierung von achtsamkeitsbasierten Behandlungsmöglichkeiten im gesamten deutschsprachigen Raum noch in einem frühen Stadium.
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