High pressure lumbar air insufflation and endoscopical surgical technique and control improve surgical results and widen indications for the transsphenoidal approach to pituitary adenomas. These complementary methods require a sitting position for the patient and an axial approach to the sella turcica. By lumbar high pressure insufflation even very big pituitary adenomas may often be brought into the operation field and make possible a complete extirpation by a transsphenoidal approach. This possibility is increased by an operative technique under endoscopic control, the latter contributing considerably to complete tumour extirpation, especially with endocrine-active tumours.
Basal plasma prolactin levels and values after stimulation with TRH and chlorpromazine respectively were measured. TRH tests were performed in 50 healthy subjects (25 women and 25 men). The basal prolactin levels and the maximum increment were found to be as follows in women 22.02
Z usa mmenfass ung Da s Z iel bei der Behandlung vo n Kra nio phar yngiorncn soll re beson ders im Kind es-und J ugenda lter die vollstä nd ige operat ive Entfe rn ung des Tumors sein. Das besehn ebe ne therapeutische Vorg ehen soll dazu beitr agen, bei der not wendigen G rü ndlichke it ein Höchstma ß an Gewebeschonun g zu err eichen . Anh and vo n cha ra kter istischen Beispielen wird eine M öglichkeit des o pe rativen Vorgehen s bei Kra niopharyngiomen mit intrasellarem -inr rasphenoidalern Wach stum dargestellt. Besondere Beachtung gilt dab ei den basalen zystische n Antei len. die den primär en kr anio phar yngea len Zys te n in vielem ähnlich sind. Da s beschri ebene Verfa hren basiert auf den Erfah rungen. die be i der Behandl ung seh r a usgede hnte r H ypo physenadeno me gewonnen wurde n. Bei na chge wiese ne m Tum o rwach stu m supra tpa ra lsellä r und in rrusp he n oida l sollte der erste opera tive Eingriff vom tra nssphcnoidalcn Z uga ng au s du rchgefüh rt werde n. li egt ein Krani oph a ryngiom vor , dient diese Operat ion : 1. der sicheren und vo llstä ndigen Ent fernung ba saler Turn o ra nteile . 2. der raschen und sch o nenden Entla stu ng des Chiasma, J . der Schaffung gün stigerer Operat ion sbedingungen für de n zwe iten subfro nta len (subtempo ralen) Eingriff. Ergibt die pr äoperative Diagn ostik keinen Hinweis a uf ein selläres oder Intrasph enoidales Tumorwa ch srurn, ist bei der primären sub frontalen Oper ation besonde re Aufmerksamkeit auf die Prä par a tio n der knöchern en basalen Tum orgrenzen zu len ken. Sind diese nicht si· eher dar stellbar od er besteht ein Hinweis auf Ursp rung od er Einwachse n des Tumor s in da s Keilbein , ist a ls zweiter Teil der o perativen Behandlun g die rra nssphcnoidale Freilegu ng indiziert .A Sup plemen tary T rans-sphenoidal O pe ra tio n for Cra niopharyngio ma in Youth e nd Chil dhood .In the trea tmenr of cranio pha ryngiomas, particularl y in child ren and young adulrs, rhe aim sho uld be rhe co mplet e op erat ive rem o va l of rhe tum ou r. The rnethod of rrearm en r describ ed should co nrribute, thr ou gh ies essent ia l rhor oughness, ro seen ring a ma xim um pro recrion of rhe r issu es. The sco pe of thi s o pera tive procedure for craniophar yngiom as wirb intrasellar and intrasphe no ida l exrensio ns. is illustr ared by mea ns of so me rypical ex a mples. Parnc ular art enricn is thus given to rhe basal cystic porticn, whie h in many cases co rresponds tu rhe primary cra nio pha ryngea l cysr. Th e procedure described is based o n expe rience gaine d in rhe tr earm en r of very ex tens ive pi rui ra ry adeno mas .If rhe rumo ur g row rh is co nfirmed as being suprasellar/ pa rasella r and inrra sphcnoida l rhe first o pera no n sho uld be undertakcn by rhe trans-spb cnoid al approach. If a cra nio pha ryngiorna is presenr this ope ratio n allo ws: I. rhe mor e certai n and complere remo val of rhe basa l pa rr of rhe rurno ur.2. a pr om pt and ca reful deco mp ression of rhe chias ma J . the creario n o f favourabl e o pe raring con ...
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