Murine contact hypersensitivity (CHS) is a dendritic cell (DC)-dependent T-cell-mediated inflammation with CD8+ T cells as effectors and CD4+ T cells as regulators (Treg cells) that models human allergic contact dermatitis. The integrin αE(CD103) is expressed by some T-cell and DC subsets and has been implicated in epithelial lymphocyte localization, but its role in immune regulation remains enigmatic. We have identified a function for CD103 in the development of cutaneous allergic immune responses. CHS responses, but not irritant contact dermatitis, were significantly augmented in CD103-deficient mice in hapten-challenged skin. Phenotype and function of skin DCs during sensitization were normal, whereas adoptive transfer experiments revealed that the elevated CHS response in CD103-deficient mice is transferred by primed T cells and is independent of resident cells in recipient mice. While T-cell counts were elevated in challenged skin of CD103-deficient mice, the FoxP3 expression level of CD4+CD25+ Treg cells was significantly reduced, indicating impaired functionality. Indeed, Treg cells from CD103-deficient mice were not able to suppress CHS reactions during the elicitation phase. Further, CD103 on FoxP3+ Treg cells was involved in Treg retention to inflamed skin. These findings indicate an unexpected dichotomous functional role for CD103 on Treg cells by modulating FoxP3 expression.
Eine 57-jährige Patientin stellte sich mit einer seit einem Monat bestehenden schmerzhaften Schwellung und Induration an der Außenseite des linken Oberschenkels vor. Sie gab an, dass die Schmerzen unter Belastung zunähmen und das Hautareal bei Berührung ebenfalls stark schmerze. Ambulant erfolgten internistische und orthopädische Untersuchungen. Ein Muskelfaserriss sowie eine tiefe Beinvenenthrombose wurden nicht nachgewiesen, die Symptomatik ließ sich jedoch nicht näher einordnen. Die Ergebnisse der auswärtigen Bestimmung von Entzündungsparametern, antinukleären Antikörpern sowie IgM und IgG gegen Borrelien waren unauffällig. Analgetische und antiphlogistische Therapie mit Etoricoxib 60 mg (2 x täglich) und Ibuprofen 400 mg (2-3 x täglich) über vier Wochen hatte keinen Einfluss auf die Beschwerden. Die Patientin litt an arterieller Hypertonie und gastroösophagealem Reflux. Sie nahm keine Medikamente. Klinischer Befund Ventrolateral am linken Oberschenkel bestand eine circa 8 cm durchmessende unscharf begrenzte Induration mit leichter Überwärmung und einer dezenten Rötung sowie fokaler Einziehung im proximalen Anteil (Abbildung 1a, b). Schmerzhafte Induration am Oberschenkel Painful induration of the thigh English online version on Wiley Online Library Diagnosequiz Abbildung 2 1,5 Tesla MRT. Kontrastverstärkte T1-gewichtete Spinechosequenz beider Oberschenkel koronar (a) und linker Oberschenkel transversal (b). Abbildung 1 Seitansicht des linken Oberschenkels mit erythematöser Plaque im Stehen (a), im Liegen (b). Zentral Narbe der vorangegangenen Stanzbiopsie sichtbar.
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