We report on an 84-year-old female patient who presented to the emergency service of our clinic owing to marked swelling of the face (Figure 1). The complaints had first appeared five months earlier. Suspecting angioedema, systemic steroids (prednisolone up to a maximum of 250 mg/d) and antihistamines (cetirizine 40 mg/d) were repeatedly administered by the general practitioner. Under this therapy, however, there was only short-term improvement of the symptoms. At no time were there wheals, a globus sensation or dyspnea, nor were there gastrointestinal or cardiovascular symptoms. Known underlying diseases were diabetes mellitus type 2, hypothyroidism and arterial hypertension. Physical exami-nation revealed asymmetric indolent swelling of the face with diffuse erythema and telangiectasia. The cervical lymph nodes were bilaterally palpably enlarged.
Anamnese und klinisches BildWir berichten über eine 84-jährige Patientin, die sich aufgrund einer ausgeprägten Schwellung des Gesichts im Notdienst unserer Klinik vorstellte (Abbildung 1). Die Beschwerden seien erstmals vor fünf Monaten aufgetreten. Bei dem Verdacht auf ein Angioödem wurden durch den Hausarzt wiederholt systemische Steroide (Prednisolon bis max. 250 mg/d) und Antihistaminika (Cetirizin 40 mg/d) verabreicht. Unter dieser Therapie kam es jedoch nur zu kurzfristiger Besserung der Beschwerden. Quaddeln, Globusgefühl oder Dyspnoe sowie gastrointestinale und kardiovaskuläre Symptome bestanden zu keinem Zeitpunkt. Als bekannte Grunderkrankungen bestanden ein Diabetes mellitus Typ 2, Hypothyreose und ar-Persistierende Schwellung des Gesichts Persistent facial swelling English online version on Wiley Online Library Diagnosequiz Abbildung 1 Asymmetrische, indolente Schwellung des Gesichts mit diffusem Erythem und Teleangiektasien. Abbildung 2 Darstellung multipler malignom-suspekter Lymphknoten submental links in der Computertomographie. terielle Hypertonie. In der körperlichen Untersuchung zeigte sich eine asymmetrische, indolente Schwellung des Gesichts mit einem diffusen Erythem und Teleangiektasien. Die zervikalen Lymphknoten waren beidseits vergrößert tastbar. Diagnostik Laborchemisch fand sich ein unauffälliges Blutbild sowie Normwerte für C1-Esterase-Inhibitor, C3, C4, Tryptase und TSH. Das CRP (11,95, Referenzwert < 5 mg/l) und das Gesamt-IgE (974 IU/ml, Referenzwert < 100 IU/ml) waren erhöht. Mittels Sonografie und CT konnten submental links multiple malignomsuspekte Lymphknoten dargestellt werden (Abbildung 2). In der histopathologischen Analyse eines
scite is a Brooklyn-based organization that helps researchers better discover and understand research articles through Smart Citations–citations that display the context of the citation and describe whether the article provides supporting or contrasting evidence. scite is used by students and researchers from around the world and is funded in part by the National Science Foundation and the National Institute on Drug Abuse of the National Institutes of Health.
customersupport@researchsolutions.com
10624 S. Eastern Ave., Ste. A-614
Henderson, NV 89052, USA
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Copyright © 2025 scite LLC. All rights reserved.
Made with 💙 for researchers
Part of the Research Solutions Family.