The examinations revealed an increasing closure of bone defect corresponding with time. The anterior skull base bone defect was completely closed after 9 months. The histological findings revealed a connective tissue and callus formation around the PHB patches with fibroblasts and foreign body/giant cell reaction growing through PHB membrane pores. There were no reactions or adhesions between brain and PHB or dura mater and PHB, respectively. Investigations of biodegradation and electron microscopy revealed a continuous breakdown of PHB in the course of time with variations due to different PHB structures. Microbiological investigations could not detect any florid intracranial infection.
Objectives
To investigate the association between the “ChOLE” classification, hearing outcomes and disease-specific health-related quality of life (HRQoL).
Methods
In two tertiary referral centers, patients requiring primary or revision surgery for cholesteatoma were assessed for eligibility. Audiometric assessment was performed pre- and postoperatively. The ChOLE classification was determined intraoperatively and via the preoperative CT scan. HRQoL was assessed pre- and postoperatively using the Zurich Chronic Middle Ear Inventory (ZCMEI-21).
Results
A total of 87 patients (mean age 45.2 years, SD 16.2) were included in this study. ChOLE stage I cholesteatoma was found in 8 (9%), stage II cholesteatoma was found in 65 (75%), and stage III cholesteatoma was found in 14 (16%) patients. Postoperatively, the mean air–bone gap (0.5, 1, 2, 3 kHz) was significantly smaller than before surgery (14.3 dB vs. 23.0 dB; p = 0.0007). The mean ZCMEI-21 total score significantly decreased after surgery (26.8 vs. 20.7, p = 0.004). No correlation between the ZCMEI-21 total score and both the ChOLE stage and the extent of the cholesteatoma (ChOLE subdivision “Ch”) was found. A trend towards worse HRQoL associated with a poorer status of the ossicular chain (ChOLE subdivision “O”) was observed. The audiometric outcomes were not associated with the extent of the cholesteatoma. The ChOLE subdivision describing the ossicular status showed a strong association with the pre- and postoperative air conduction (AC) thresholds. Further, the ZCMEI-21 total score and its hearing subscore correlated with the AC thresholds.
Conclusion
The ChOLE classification does not show a clear association with HRQoL measured by the ZCMEI-21. The HRQoL neither seems to be associated with the extent of the disease nor with the ossicular chain status. Yet, surgical therapy significantly improved HRQoL by means of reduced ZCMEI-21 total scores, which were strongly associated with the AC thresholds. Intraoperative assessment of a cholesteatoma using the ChOLE classification and HRQoL complement each other and provide useful information.
Zusammenfassung
Hintergrund
Der Präsenzunterricht ist die vorherrschende Lehrmethode der Universitäten, ist jedoch im Rahmen der digitalen Transformation und des zunehmenden Zugriffs auf Online-Lehrmaterialien zu hinterfragen. Ziel dieser Studie war es zu evaluieren, inwiefern das elektronische Lernen (E-Learning) online als Ersatz für das herkömmliche Anwesenheitspraktikum für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde genutzt werden kann.
Material und Methoden
Ein vollständig digitales elektronisches Lernkonzept wurde auf der Online-Lernplattform ILIAS erstellt und zur Verfügung gestellt. Die teilnehmenden Studierenden wurden in das elektronische Lernprogramm eingewiesen. Es wurden 4 Lerneinheiten (äußerer Hals [I], Rachen/Kehlkopf [II], Nase [III], Ohr [IV]) eingerichtet. Nach jeder Lerneinheit erfolgte abschließend ein themenentsprechender Multiple-Choice-Test. Sowohl vor als auch nach Durchführung der Lernkurse wurden die Studierenden gebeten, an der Evaluation teilzunehmen.
Ergebnisse
Insgesamt 105 Studierende nahmen vor und 85 Studierende nach erfolgtem elektronischem Lernprogramm an der Evaluation teil. Die Mehrheit der Studierenden (52,94 %) gab nach Durchführung der Kurse einen signifikant höheren Zufriedenheitswert bezüglich des Inhalts, der Darstellung der Lernsequenzen und der eigenen Kontrolle über Lerntempo bzw. Zeiteinteilung gegenüber dem Zeitpunkt vor Absolvierung des elektronischen Lernprogramms (34,29 %) an (p < 0,0001). Ein Großteil der Studierenden (54,12 %) wünscht sich das elektronische Lernangebot zusätzlich zur Präsenzlehre.
Schlussfolgerungen
Das elektronische Lernprogramm ist ein vielversprechender Ansatz als Alternative bzw. Ergänzung zum traditionellen Lernen bzw. dem Lernen durch die Teilnahme an Präsenzveranstaltungen. Eine Erweiterung der digitalen Lehre kann auf der Basis dieser Untersuchung ausdrücklich unterstützt werden.
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