In the present study, Brandtstädter's (1992) distinction between assimilation and accommodation as two fundamental means of coping is applied to the field of chronic pain. Assimilative coping involves active attempts (e.g. instrumental activities, self-corrective actions, compensatory measures) to alter unsatisfactory life circumstances and situational constraints in accordance with personal preferences. Conversely, accommodative coping (e.g. downgrading of aspirations, positive reappraisal, self-enhancing comparisons) is directed towards a revision of self-evaluative and personal goal standards in accordance with perceived deficits and losses. Our research is based on the assumption that chronic pain can be described as a major source of threat or impediment to personal goals. When goals are no longer perceived to be attainable through active-assimilative coping efforts, accommodative coping should become increasingly important in dealing with chronic pain. In a study of 120 chronic pain patients, dispositional differences in assimilative (tenacious goal pursuit) and accommodative coping tendencies (flexible goal adjustment), as well as measures of pain-related coping and adjustment (depression, pain-related disability, pain intensity) were assessed. The results suggest that accommodative coping functions as a protective resource by preventing global losses in the psychological functioning of chronic pain patients and maintaining a positive life perspective. Most important, the ability to flexibly adjust personal goals attenuated the negative impact of the pain experience (pain intensity, pain-related disability) on psychological well-being (depression). Furthermore, pain-related coping strategies led to a reduction of disability only when accompanied by a high degree of flexible goal adjustment. The theoretical and clinical implications of these findings for coping research and the treatment of chronic pain patients are discussed.
Despite its importance for chronic pain diseases, pain-related disability is a poorly defined concept with theoretical deficits. The distinction between impairment, disability, and handicap proposed by the WHO is an important contribution to clarification of the disability construct. With reference to four criteria (underlying disability construct, degree of behaviour generalization, assessment mode, scope) different assessment procedures of pain-related disability are presented and the advantages and disadvantages of each are discussed. A multidimensional approach to pain-related disability is advocated. Diagnostic information yielded by different assessment procedures should be viewed as complementary rather than as exclusive data sources. A German version of a self-report instrument (Pain Disability Index) that assesses disability in chronic pain patients is presented. The results from four data sets concerning different aspects of reliability and validity confirm the good psychometric properties of the instrument. The instrument can be used in chronic pain research as well as in clinical contexts. It is recommended that subjective disability data be complemented by behavioral observation and additional data sources (e.g. assessment of disability by the spouse/partner).
Zusammenfassung. Theoretischer Hintergrund: Zur Untersuchung von Stress bei Kindern mit chronischen Kopfschmerzen werden Differenzierungen aus dem transaktionalen Stressmodell hinsichtlich Stressereignisse, Stresserleben sowie Stressverarbeitung genutzt. Fragestellung: Unterscheiden sich Kinder mit und ohne chronische Kopfschmerzen hinsichtlich Stresswahrnehmung und -verarbeitung? Welchen Stellenwert hat Stress für die Verarbeitung chronischer Kopfschmerzen? Methode: Untersucht wurden 70 Kinder mit chronischen Kopfschmerzen sowie 83 Kinder einer Kontrollgruppe mit standardisierten Instrumenten zur Erfassung von Kopfschmerzen und Stress. Ergebnisse: Kinder mit chronischen Kopfschmerzen zeigen eine ausgeprägtere psychische Stresssymptomatik und ungünstigere Stressverarbeitung als Kinder ohne Kopfschmerzen. Schmerzbedingte Hilflosigkeitskognitionen, schmerzbedingte Depression sowie schmerzbedingtes Rückzugsverhalten sind abhängig von der Intensität der Kopfschmerzen, der Anzahl erlebter Stressereignisse, dem Stresserleben sowie der Stressverarbeitung. Schlussfolgerungen: Alle drei Differenzierungen aus dem transaktionalen Stressmodell sind an der Kopfschmerzverarbeitung beteiligt.
Zusammenfassung. Theoretischer Hintergrund: Soziale Integration und Qualität der Gleichaltrigenbeziehungen sind bei Kindern als Ausdruck sozialer Kompetenz zu betrachten und stehen mit der Entwicklung von Verhaltensauffälligkeiten in Zusammenhang. Fragestellung: Lassen sich Verhaltenauffälligkeiten und Stärken von Kindern über Lehrerurteile reliabel erfassen? Welche Zusammenhänge ergeben sich mit soziometrischen Indizes aus Sicht der Schüler? Methode: Untersucht wurden 642 Schüler im Alter zwischen neun und vierzehn Jahren anhand des SDQ-L sowie zweier soziometrischer Fragen (Wahl von Sitznachbarn). Ergebnisse: Die psychometrischen Eigenschaften sowie die faktorielle Validität des SDQ-L sind als gut zu bewerten. Urteile der Lehrer zu Problemen mit Gleichaltrigen und externalisierenden Verhaltensauffälligkeiten werden durch die passiven Wahlen der Mitschüler bestätigt (weniger positive und mehr negative passive Wahlen) und beruhen bei den Schülern auf Gegenseitigkeit (weniger Bindungen und mehr Ablehnungen). Schlussfolgerungen: Alle drei Datenquellen (Fremdurteil der Lehrer und Mitschüler, Selbsturteil der Schüler) stehen in wechselseitigem Bezug. Damit kann der SDQ-L Hinweise auf problematische Gleichaltrigenbeziehungen geben, die Ansatzpunkte für präventive Interventionen bieten.
scite is a Brooklyn-based organization that helps researchers better discover and understand research articles through Smart Citations–citations that display the context of the citation and describe whether the article provides supporting or contrasting evidence. scite is used by students and researchers from around the world and is funded in part by the National Science Foundation and the National Institute on Drug Abuse of the National Institutes of Health.
customersupport@researchsolutions.com
10624 S. Eastern Ave., Ste. A-614
Henderson, NV 89052, USA
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Copyright © 2024 scite LLC. All rights reserved.
Made with 💙 for researchers
Part of the Research Solutions Family.