Objective Patient sitters are frequently used in acute care hospitals to provide one-to-one care for agitated or disorientated patients to assure the safety and well-being of patients. However, there is still a lack of evidence on the use of patient sitters, especially in Switzerland. Therefore, the aim of this study was to describe and explore the use of patient sitters in a Swiss acute care hospital. Methods In this retrospective, observational study we included all inpatients who were hospitalized between January and December 2018 in a Swiss acute care hospital and required a paid or volunteer patient sitter. Descriptive statistics were used to describe the extent of patient sitter use, patient characteristics, and organizational factors. For the subgroup analysis between internal medicine and surgical patients Mann-Whitney U tests and chi-square tests were used. Results Of the total of 27’855 included inpatients, 631 (2.3%) needed a patient sitter. Of these, 37.5% had a volunteer patient sitter. The median patient sitter duration per patient per stay was 18.0 hours (IQR = 8.4–41.0h). The median age was 78 years (IQR = 65.0–86.0); 76.2% of patients were over the age of 64. Delirium was diagnosed in 41% of patients, and 15% had dementia. Most of the patients showed signs of disorientation (87.3%), inappropriate behavior (84.6%), and risk of falling (86.6%). Patient sitter uses varied during the year and between surgical and internal medicine units. Conclusions These results add to the limited body of evidence concerning patient sitter use in hospitals, supporting previous findings related to patient sitter use for delirious or geriatric patients. New findings include the subgroup analysis of internal medicine and surgical patients, as well as analysis of patient sitter use distribution throughout the year. These findings may contribute to the development of guidelines and policies regarding patient sitter use.
ZusammenfassungDieser Beitrag der Zeitschrift Gruppe. Interaktion. Organisation. (GIO) berichtet und vertieft die Ergebnisse eines interprofessionellen Projektes im Auftrag der TA-SWISS (Stiftung für Technologiefolgen-Abschätzung). In dem Projekt wurde u. a. untersucht, wie soziale Roboter aus der Sicht von Gesundheitsfachpersonen und von Bewohnerinnen und Bewohnern eines Alterszentrums zukünftig in der Schweiz eingesetzt werden können und welche Chancen und Risiken sie bei diesem Einsatz sehen. Hintergrund dieser Fragestellung war, dass soziale Roboter zunehmend im Gesundheitsbereich eingesetzt werden, die Perspektiven der potenziellen Anwenderinnen und Anwender jedoch nur wenig bekannt sind. Daher wurde mit einem explorativen Studiendesign im August 2020 ein Workshop („Round Table Gesundheit“) mit 26 Teilnehmenden durchgeführt, der Roboterszenarien, vier Fokusgruppeninterviews und eine Nachbefragung beinhaltete. Es zeigte sich in der vertieften Analyse, dass sich die von den Teilnehmenden genannten Einsatzmöglichkeiten von sozialen Robotern einerseits in zwei Anwendergruppen („Patientinnen/Patienten“ und „Gesundheitsfachpersonen“) und andererseits in zwei Rollen des sozialen Roboters (persönlich zugeordnet – „persönlicher Buddy/Assistent“ und nicht persönlich zugeordnet – „hilfreicher Kollege“) einteilen liessen. Die Chancen und Risiken sozialer Roboter liessen sich in die drei Spannungsfelder „Selbstbestimmung vs. soziale Isolation“, „Entlastung vs. Belastung & Abhängigkeit“ und „Sicherheit vs. Gefahren“ kategorisieren. Von potenziellen Anwenderinnen und Anwendern werden somit vielfältige Einsatzmöglichkeiten und Chancen für soziale Roboter im Gesundheitsbereich gesehen. Gleichzeitig gilt es auch die Risiken zu berücksichtigen und zu minimieren, damit soziale Roboter zukünftig erfolgreich in der Praxis eingesetzt werden können.
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