The safety and acceptable tolerability of weekly TES self-administered by patients at home was confirmed over the course of 1 year. Objectively measured improvements in retinal function with ERG provide support for the potential benefits of TES for RP patients.
Background: Transcorneal electrical stimulation (TES) has been suggested as a possible treatment for retinitis pigmentosa (RP). Objective: To expand the safety assessment of repeated applications of an electrical current from a DTL-like electrode in patients with RP. Methods: This single-arm open label interventional safety trial included a total of 105 RP patients from 11 European centers, who received weekly TES for 6 months on 1 eye followed by observation for another 6 months without stimulation. The primary outcome measure was safety, indicated by the frequency and severity of adverse events. Secondary measures included intraocular pres-J.K.J. and S.K.W. contributed equally to this work.TESOLA: Safety Study of the OkuStim ® System 235 sure and central retinal thickness. Visual field and visual acuity were examined using the methods available at each site. Results: Dry eye sensation was the most common adverse event recorded (37.5%). Serious adverse events secondary to TES were not observed. Most adverse events were mild and all resolved without sequelae. The secondary outcome measures revealed no significant or clinically relevant changes. Conclusion: The present results confirm the excellent safety profile of TES. Transient dry eye symptoms were the most common adverse event.
Stargardt's disease is an autosomal recessive inherited juvenile macular degeneration and at present no acknowledged science-based therapy is available for these patients. Recently, reports have been published on the effectiveness of electrical stimulation in experimental animal models and in patients with neurodegenerative ocular disease, particularly retinitis pigmentosa. This study included 12 patients with Stargardt's disease who were randomized into one of three groups (n = 4) with 0% (sham), 66% or 150% of the individual electrically stimulated phosphene threshold. Outcome measures of the study were safety and efficacy of transcorneal electrical stimulation (TES) with DTL electrodes in subjective and objective parameters of visual function under therapy. In general TES was well tolerated and no adverse or serious events were noted. Neither Ganzfeld, multifocal ERG, OCT nor visual field testing showed statistically significant changes in any group.
Zusammenfassung Hintergrund Die okuläre Beteiligung bei vernarbendem Schleimhautpemphigoid (SHP) ist mit einer Prävalenz von 25 Fällen je 1 Mio. Einwohner und damit ca. 2100 Patienten in ganz Deutschland selten. Die Diagnosestellung kann – besonders in Abwesenheit anderer Beteiligungen – schwierig und die Therapie komplex und langwierig sein. Nicht selten kommen Immunsuppressiva zum Einsatz. Aufgrund der Komplexität von Diagnose und Therapie sind SHP-Patienten meist an entsprechend spezialisierte Zentren angebunden. Ziel dieses Projektes war die Erfassung der aktuellen augenärztlichen Versorgungssituation von Patienten mit SHP in Deutschland. Methoden Eine papierbasierte Umfrage wurde konzipiert und im April 2020 an alle Universitätsaugenkliniken und weitere potenzielle Zentren versandt. Gefragt wurde nach dem Bestehen einer spezialisierten Sprechstunde, der jährlichen Gesamtzahl der betreuten Patienten, der jährlichen Anzahl von neu diagnostizierten Patienten, den klinischen Kooperationspartnern in Diagnostik und Therapie sowie nach der angewendeten lokalen und systemischen Therapie. Ergebnisse Von insgesamt 44 angeschrieben Kliniken erfolgten 28 (64%) vollständige Rückmeldungen. Im Mittel werden in den Kliniken 27 ± 42 (0 – 200) Patienten betreut und jährlich pro Zentrum 3,6 ± 2,2 (0 – 10) neue Fälle diagnostiziert. Dies entspricht einer Gesamtpatientenzahl von 741 Patienten. Lediglich 9 (32%) der antwortenden Kliniken bieten eine spezialisierte SHP-Sprechstunde an. 93% der Zentren kooperieren mit der lokalen Klinik für Dermatologie. 79% führen die serologische und histologische Diagnostik intern durch. Etwa die Hälfte der Zentren (n = 16) wendet ein standardisiertes Therapieschema an. Systemisch werden Glukokortikoide (66,7%) am häufigsten verwendet, gefolgt von Mycophenolatmofetil und Dapson (57,1%), Rituximab (33,3%), Azathioprin und Cyclophosphamid (28,6%) sowie Methotrexat (19,0%). Am seltensten werden i. v. Immunoglobuline eingesetzt (14,3%). Schlussfolgerung Mit dieser Umfrage unter deutschen augenärztlichen Zentren wurden Daten von etwa einem Drittel der geschätzten Gesamtzahl aller in Deutschland an einem SHP erkrankten Menschen erhoben. Dabei handelt es sich vermutlich ausschließlich um Patienten mit mindestens einer okulären Beteiligung. Aktuell wird eine augenärztliche SHP-Registerstudie etabliert, um die Epidemiologie und Versorgungssituation besser zu erfassen und langfristig zu verbessern.
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