BackgroundEndoscopic lung volume reduction (ELVR) with valves has been suggested to be the key strategy for patients with severe emphysema and concomitant low diffusion capacity of the lung for carbon monoxide (DLCO). However, robust evidence is still missing. We therefore aim to compare clinical outcomes in relation to DLCO for patients treated with ELVR.MethodsWe assessed DLCO at baseline and 3-months follow-up and compared pre- and postprocedural pulmonary function test (PFT), quality of life, exercise capacity and adverse events. This is a retrospective subanalysis of prospectively collected data from the German Lung Emphysema Registry.Results121 patients treated with ELVR were analysed. 34 patients with a DLCO ≤20% and 87 patients with a DLCO >20% showed similar baseline characteristics. After ELVR, there was a decrease of residual volume (both p<0.001 to baseline) in both groups and both demonstrated better quality of life (p<0.01 to baseline). Forced expiratory volume in 1 s (FEV1) improved significantly only in patients with a DLCO >20% (p<0.001 to baseline). Exercise capacity remained almost unchanged in both groups (p=0.3). The most frequent complication for both groups was a pneumothorax (DLCO ≤20%: 17.6% versus DLCO >20%: 16.1%; p=0.728). However, there were no significant differences in other adverse events between both groups.ConclusionsELVR improves lung function as well as quality of life in patients with DLCO >20% and DLCO ≤20%. Adverse events did not differ between groups. Therefore, ELVR should be considered as a treatment option, even in patients with a very low DLCO.
Die Echinokokkose ist eine Zoonose, die durch Larven von Bandwürmern (Zestoden) der Gattung Echinococcus (E.) verursacht wird. Vier Echinococcus-Arten sind beschrieben und kön-nen auch beim Menschen zu Erkrankungen führen. Die zystische Echinokokkose wird durch den Hundebandwurm (E. granulosus) hervorgerufen und spielt weltweit mit Abstand die größte Rolle. Die alveoläre Echinokokkose wird durch den Fuchsbandwurm (E. multilocularis) verursacht und ist in einigen Gebieten der nördlichen Hemisphäre endemisch, darunter BadenWürttemberg und Bayern. E. vogeli und E. oligarthrus kommen nur in Mittel-und Südamerika vor und führen selten zu einer als polyzystische Echinokokkose bezeichneten Erkrankung, die klinisch eine Mittelstellung zwischen der zystischen und der alveolären Form einnimmt. Die beiden letztgenannten Arten spielen in Deutschland jedoch keine Rolle. Aus pneumologischer Sicht steht die durch E. granulosus verursachte zystische Echinokokkose im Vordergrund [14].
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