Background Diabetes is a major global epidemic and serious public health problem. Diabetes self-management is a 24/7 challenge for people with type 1 diabetes that influences their quality of life (QoL). Certain apps can support the self-management of people with diabetes; however, current apps do not meet the needs of people with diabetes appropriately, and their safety is not ensured. Moreover, there are a multitude of hardware and software problems associated with diabetes apps and regulations. Clear guidelines are required to regulate medical care via apps. In Germany, apps must undergo 2 examination processes to be listed in the Digitale Gesundheitsanwendungen directory. However, neither examination process considers whether the medical use of the apps is sufficient for users’ self-management. Objective This study aims to contribute to the technology development process of diabetes apps by exploring individual perspectives on desired features and content of diabetes apps among people with diabetes. The vision assessment conducted is a first step toward creating a shared vision among all relevant stakeholders. To ensure adequate research and development processes for diabetes apps in the future, guiding visions from all relevant stakeholders are required. Methods In a qualitative study, 24 semistructured interviews with patients with type 1 diabetes were conducted, among whom 10 (42%) were currently using an app. To clarify the perceptions of people with diabetes regarding the functions and content of diabetes apps, a vision assessment was conducted. Results People with diabetes have concrete ideas of features and content in apps to improve their QoL and allow them to live as comfortably as possible, such as informative predictions through artificial intelligence, improvements in signal loss and value delay through smartwatches, improved communication and information-sharing capabilities, reliable information sources, and user-friendly and discreet messaging options through smartwatches. In addition, according to people with diabetes, future apps should show improved sensors and app connectivity to avoid incorrect values being displayed. They also wish for an explicit indication that displayed values are delayed. In addition, personalized information was found to be lacking in apps. Conclusions People with type 1 diabetes want future apps to improve their self-management and QoL and reduce stigma. Desired key features include personalized artificial intelligence predictions of blood glucose levels, improved communication and information sharing through chat and forum options, comprehensive information resources, and smartwatch alerts. A vision assessment is the first step in creating a shared vision among stakeholders to responsibly guide the development of diabetes apps. Relevant stakeholders include patient organizations, health care professionals, insurers, policy makers, device manufacturers, app developers, researchers, medical ethicists, and data security experts. After the research and development process, new apps must be launched while considering regulations regarding data security, liability, and reimbursement.
Zusammenfassung Hintergrund und Ziel In der Gesundheitsförderung und Prävention werden vermehrt digitale Anwendungen – vor allem zur Verhaltensänderung – angewandt und erforscht. Die vorliegende Studie untersucht Einsatzmöglichkeiten digitaler Anwendungen im Rahmen verhältnisorientierter Interventionen in Settings. Methodik Es handelt sich um eine ergänzende Analyse der Ergebnisse eines Scoping Reviews. In acht wissenschaftlichen Datenbanken wurde zu digitaler verhältnisorientierter Primärprävention und Gesundheitsförderung in Settings von 2010–2020 recherchiert. Ergebnisse Es wurden 34 Artikel eingeschlossen. Digitale Anwendungen wurden bisher nur marginal zur Strukturveränderung in Settings eingesetzt. Sie dienen als Tools zum Projektmanagement, zur Vernetzung, Problemidentifikation, Konsensfindung oder als Beteiligungsverfahren. Dabei wird auf partizipative Methoden und Projekte sowie Instrumente wie Labeling, Placement, Prompting, Incentives, Nudges und politische Strategien zurückgegriffen. Schlussfolgerung Es bedarf weiterer Evidenz wie digitale Anwendungen zur Veränderung von Strukturen für gesundheitsfördernde Settings eingesetzt werden können. Gesundheitswissenschaftliche oder soziologische Methoden und Theorien können dabei eine tragende Rolle spielen. Von hoher Relevanz sind die interdisziplinäre und partizipative Entwicklung sowie Implementierung von gesundheitsfördernden Technologien.
Zusammenfassung Hintergrund Digitale Technologien zeigen ein hohes Nutzenpotenzial für die Gesundheitsförderung und Prävention, eine Analyse entlang der Planungs‑, Umsetzungs- und Evaluationsphasen von settingbasierter Gesundheitsförderung erfolgte bisher nicht. Auch ist noch unklar, inwiefern digitale Technologien Partizipation, Partnerschaften, Empowerment und Gerechtigkeit in Settings fördern. Ziel Die vorliegende Studie zielt auf die Erschließung künftiger Trends und Einsatzmöglichkeiten von Technologien entlang der Phasen settingbasierter Gesundheitsförderung in den nächsten 5 Jahren. Weiter wird der Technologieeinsatz zur Schaffung von Partizipation, Partnerschaften, Empowerment und Gerechtigkeit in Settings diskutiert und Unterschiede in Prognosen zwischen Expert*innen aus Wissenschaft und Praxis werden aufgezeigt. Methode Es erfolgte eine 2‑stufige webbasierte Delphi-Befragung von Expert*innen der settingbezogenen Gesundheitsförderung/Prävention. Offene Fragen wurden inhaltsanalytisch ausgewertet, geschlossene Fragen quantitativ. Ergebnisse Die digitale Transformation wird laut Expert*innen (N = 42, vollständige Teilnahme erste Befragungsrunde) in den nächsten 5 Jahren zunehmend Einzug in die verschiedenen Prozessphasen halten. Insbesondere Technologien zur Verhaltensänderung in Hybridformaten werden erwartet. Der Technologieeinsatz kann künftig einerseits zu mehr Partizipation, Partnerschaften, Empowerment und Gerechtigkeit in Settings führen, andererseits aber auch Exklusion und Ungerechtigkeit verstärken, wenn keine geeigneten Rahmenbedingungen vorliegen. Diskussion Es bedarf der Forschung zu verhältnispräventiven Technologien. Der Ausbau digitaler Kompetenzen und Infrastrukturen in Settings ist nötig, damit die Entwicklung gesundheitsfördernder Settings digital unterstützt werden kann.
Brown and Isaacs’ World Café is a participatory research method to make connections to the ideas of others. During the SARS-CoV-2 pandemic and the corresponding contact restrictions, only digital hostings of World Cafés were possible. This article aims to present and reflect on the potentials and challenges of hosting online World Cafés and to derive recommendations for other researchers. Via Zoom and Conceptboard, three online World Cafés were conducted in August 2021. In the World Cafés, the main focus was on the increasing digitization in settings in the context of health promotion and prevention from the perspective of setting members of educational institutions, leisure clubs, and communities.Formularbeginn Between 9 and 13 participants participated in three World Cafés. Hosting comprises the phases of design and preparation, realisation, and evaluation. Generally, hosting an online World Café is a suitable method for participatory engagement, but particular challenges have to be overcome. Overall café hosts must create an equal participation environment by ensuring the availability of digital devices and stable internet access. The event schedule must react flexibly to technical disruptions and varying participation numbers. Further, compensatory measures such as support in the form of technical training must be implemented before the event. Finally, due to the higher complexity of digitalisation, roles of participants and staff need to be distributed and coordinated.
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