Background: In Germany, evidence-based outpatient smoking cessation therapies are widely available. Long-term abstinence rates, however, are limited. Studies suggest that short-term residential therapy enables a higher level of environmental control, more intense contact and greater support among patients and from therapists, which could result in higher abstinence rates. The aim of the current START-study is to investigate the long-term efficacy of a short-term residential therapy exclusively for smoking cessation, conducted by a mobile team of expert therapists. Methods: A randomized controlled trial (RCT) is conducted to examine the efficacy of residential behavior therapeutic smoking cessation therapy compared to standard outpatient behavior therapeutic smoking cessation group therapy. Adult smokers consuming 10 or more cigarettes per day, who are willing to stop smoking, are randomized in a ratio of 1:1 between therapy groups. The primary endpoint is sustained abstinence for 6-month and 12-month periods. Secondary endpoints include smoking status after therapy, 7-day point abstinence after the 6-month and 12-month follow-ups, level of physical dependence, cost-effectiveness, use of nicotine replacement products, health-related quality of life, self-efficacy expectation for tobacco abstinence, motivational and volitional determinants of behavior change, self-reported depressive symptom severity, adverse events and possible side effects. Assessments will take place at baseline, post-therapy, and at 6-month and 12-month intervals after smoking cessation. Discussion: There is a high demand for long-term effective smoking cessation therapies. This study represents the first prospective RCT to examine the long-term efficacy of a residential smoking cessation therapy program compared to standard outpatient group therapy as an active control condition. The residential therapeutic concept may serve as a new model to substantially enhance future cessation therapies and improve the understanding of therapeutic impact factors on tobacco abstinence. Utilizing a mobile team, the model could be applied efficiently to medical centers that do not have permanent and trained personnel for smoking cessation at their disposal.
Zusammenfassung Zielsetzung Angesichts hoher Morbidität und Mortalität durch Tabakabhängigkeit besteht ein dringender Bedarf an effektiven Angeboten zur Raucherentwöhnung. Die leitliniengemäß durchgeführten ambulanten Therapien sind in ihrer langfristigen Wirksamkeit jedoch limitiert. Im Folgenden wird ein erstmalig in Deutschland entwickeltes wissenschaftliches stationäres Therapiekonzept ausschließlich zur stationären Raucherentwöhnung beschrieben und die Evidenz für die langfristige Effektivität dieser intensivierten Therapieform zur Raucherentwöhnung diskutiert. Methodik Es handelt es sich um ein multimodales neuntägiges verhaltenstherapeutisches Therapiekonzept für den stationären Einsatz. Die Entwöhnung wird als Gruppentherapie leitliniengemäß von einem mobil einsetzbaren Team geschulter Raucherentwöhner:innen durchgeführt, ergänzt durch Angebote zur Förderung der Gruppenkohäsion, Tagesstrukturierung, zum Bewegungstraining, Ernährungsmanagement, Ressourcenaufbau, Expositionstraining rückfallkritischer Situationen und zur achtsamkeitsbasierten Stressbewältigung. Schlussfolgerungen Eine stationäre Raucherentwöhnungstherapie ist als vielversprechende Ergänzung bzw. Alternative zur ambulanten Entwöhnung umsetzbar. Die intrinsische Abstinenzmotivation soll in einem geschützten Rahmen bei professioneller Betreuung und Unterstützung in der Gruppe gestärkt werden mit Fokus auf den Transfer der Kompetenzen in den Alltag. Erste Studienergebnisse weisen auf eine hohe langfristige Entwöhnungsquote hin. Eine wissenschaftliche Überprüfung der (Kosten-)Effektivität anhand randomisiert-kontrollierter Studien steht noch aus.
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