Background Non-technical skills (NTS) are essential for safe surgical practice as they impact workflow and patient outcomes. Observational tools to measure operating room (OR) teams’ NTS have been introduced. However, there are none that account for the specific teamwork challenges introduced by robotic-assisted surgery (RAS). We set out to develop and content-validate a tool to assess multidisciplinary NTS in RAS. Methodology Stepwise, multi-method procedure. Observations in different surgical departments and a scoping literature review were first used to compile a set of RAS-specific teamwork behaviours. This list was refined and expert validated using a Delphi consensus approach consisting of qualitative interviews and a quantitative survey. Then, RAS-specific behaviours were merged with a well-established assessment tool on OR teamwork (NOTECHS II). Finally, the new tool—RAS-NOTECHS—was applied in standardized observations of real-world procedures to test its reliability (inter-rater agreement via intra-class correlations). Results Our scoping review revealed 5242 articles, of which 21 were included based on pre-established inclusion criteria. We elicited 16 RAS-specific behaviours from the literature base. These were synthesized with further 18 behavioural markers (obtained from 12 OR-observations) into a list of 26 behavioural markers. This list was reviewed by seven RAS experts and condensed to 15 expert-validated RAS-specific behavioural markers which were then merged into NOTECHS II. For five observations of urologic RAS procedures (duration: 13 h and 41 min), inter-rater agreement for identification of behavioural markers was strong. Agreement of RAS-NOTECHS scores indicated moderate to strong agreement. Conclusions RAS-NOTECHS is the first observational tool for multidisciplinary NTS in RAS. In preliminary application, it has been shown to be reliable. Since RAS is rapidly increasing and challenges for effective and safe teamwork remain at the forefront of quality and safety of surgical care, RAS-NOTECHS may contribute to training and improvement efforts in technology-facilitated surgeries.
In diesem Beitrag-Verbesserung der Arbeits-und Gesundheitssituation des Gesundheitspersonals -Evidenzlage zu Interventionsansätzen für die Gesundheitsförderung bei Gesundheitspersonal -Gibt es effektive Interventionen zur Förderung der psychischen Gesundheit des Personals während COVID-19? -Rahmenbedingungen für erfolgreiche Veränderungen QR-Code scannen & Beitrag online lesen Zusammenfassung Die Gesundheit und Leistungsfähigkeit der Beschäftigten ist essenziell für ein funktionierendes Gesundheitswesen. Ein substanzieller Anteil der Beschäftigten berichtet -auch schon vor der Coronavirus-disease-2019(COVID-19)-Pandemie -Beeinträchtigungen der psychischen Gesundheit in der Arbeit. Dieser Beitrag umreißt Wissensstand und Evidenz zu Fördermaßnahmen der psychischen Gesundheit am Arbeitsplatz mit besonderem Schwerpunkt auf der Arbeits-und Tätigkeitsgestaltung. Neben einer ersten Übersicht zu Ansätzen werden auch Faktoren erfolgreicher und effektiver Ansätze angesprochen.
Im Rahmen dieser Untersuchung wurden Versuchsreihen zur Abdichtung von Arbeitsfugen mit Injektionsschläuchen durchgeführt, um insbesondere die Machbarkeit der Zweifachinjektion von einkanaligen Injektionsschläuchen mit Polyurethan, Acrylatharz und Zementsuspension zu belegen und ihre Anwendungsgrenzen aufzuzeigen. Um den einkanaligen Injektionsschlauch zweimal verpressen zu können, wurde das Injektionsmaterial nach der Erstinjektion durch Vakuumierung aus dem Injektionskanal entfernt. Dann wurde die Arbeitsfuge mit Wasserdruck belastet, um zu prüfen, ob die Arbeitsfuge abgedichtet werden konnte. Vor der zweiten Injektion wurde die Arbeitsfuge geöffnet, um die Undichtigkeit vor dem zweiten Injektionsvorgang sicherzustellen. Nach der Zweitinjektion wurde eine erneute Wasserdruckprüfung durchgeführt, um die Wirksamkeit der Zweitinjektion zu überprüfen. Im Ergebnis kann festgestellt werden, daß Zweifachinjektionen mit einkanaligen Injektionsschläuchen möglich sind, wenn Injektionsschlauch und Injektionsmaterial optimal aufeinander abgestimmt sind. Zu beachten ist jedoch, daß die Zweitinjektionen in den durchgeführten Versuchen stets qualitativ schlechter als die Erst‐ oder Einfachinjektion waren.
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