ZusammenfassungIn den letzten Jahren sind in vielen Ländern Studien zur Gesundheitskompetenz der Bevölkerung erschienen. Fast immer zeigen sie, dass die Gesundheitskompetenz schlechter ausfällt als angenommen und große Teile der Bevölkerung eine niedrige Gesundheitskompetenz aufweisen. Um diese Situation zu verbessern, sind in vielen Ländern nationale Strategien und Aktionspläne zur Förderung von Gesundheitskompetenz erstellt worden. Diesen Beispielen folgend wurde jüngst auch für Deutschland ein Nationaler Aktionsplan Gesundheitskompetenz erarbeitet. An dem 2-jährigen Entwicklungsprozess waren 15 ausgewiesene Expertinnen und Experten beteiligt. Auf Basis einer Analyse vorliegender Literatur zur Gesundheitskompetenz und bestehender Aktionspläne wurden die Konzeption, Ziele und Schwerpunkte des Aktionsplans festgelegt und konkrete Empfehlungen erarbeitet. Der Nationale Aktionsplan Gesundheitskompetenz konzentriert sich auf die Handlungsbereiche alltägliche Lebenswelten, Gesundheitssystem, chronische Erkrankung und Forschung und formuliert für jeden konkrete Empfehlungen.
BackgroundCalculation of individual risk is the cornerstone of effective cardiovascular prevention. arriba is a software to estimate the individual risk to suffer a cardiovascular event in 10 years. Prognosis and the absolute effects of pharmacological and lifestyle interventions help the patient make a well-informed decision. The risk calculation algorithm currently used in arriba is based on the Framingham risk algorithm calibrated to the German setting. The objective of this study is to evaluate and adapt the algorithm for the target population in primary care in Germany.Methods/designarriba-pro will be conducted within the primary care scheme provided by a large health care insurer in Baden-Württemberg, Germany. Patients who are counseled with arriba by their general practitioners (GPs) will be included in the arriba-pro cohort. Exposure data from the consultation with arriba such as demographic data and risk factors will be recorded automatically by the practice software and transferred to the study centre. Information on relevant prescription drugs (effect modifiers) and cardiovascular events (outcomes) will be derived from administrative sources.DiscussionThe study is unique in simulating a therapy naïve cohort, matching exactly research and application setting, using a robust administrative data base, and, finally, including patients with known cardiovascular disease who have been excluded from previous studies.Trial registrationThe study is registered with Deutsches Register Klinischer Studien (DRKS00004633).
Widespread diseases are frequently addressed in research. HTA on genetic testing might focus on innovations addressing neoplastic diseases (in particular breast, colon, and prostate cancers) and pharmacogenetic applications for therapeutic prediction. The horizon scanning approach seems useful in the early steps of HTA processes to identify emerging new technologies that might have significant impact on future health care.
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