Several different approaches have been applied to identify early positive change in response to psychotherapy so as to predict later treatment outcome and length as well as use this information for outcome monitoring and treatment planning. In this study, simple methods based on clinically significant change criteria and computationally demanding growth mixture modeling (GMM) are compared with regard to their overlap and uniqueness as well as their characteristics in terms of initial impairment, therapy outcome, and treatment length. The GMM approach identified a highly specific subgroup of early improving patients. These patients were characterized by higher average intake impairments and higher pre- to-posttreatment score differences. Although being more specific for the prediction of treatment success, GMM was much less sensitive than clinically significant and reliable change criteria. There were no differences between the groups with regard to treatment length. Because each of the approaches had specific advantages, results suggest a combination of both methods for practical use in routine outcome monitoring and treatment planning.
Systems providing feedback on treatment progress have been implemented in outpatient psychotherapy. They are recognized as a helpful tool to identify possible treatment failures. This report presents the ideas underlying the planning of feedback interventions and the implementation of such programs into practice settings. Strategies to identify patients at risk for treatment failure (rationally- and empirically-derived decision rules) are presented. Additionally, evidence for the usefulness of feedback systems is discussed. The report ends with the description of an ongoing feedback intervention study in private practices in Germany (aimed at gathering information on 400 therapists with 2,000 patients).
Zusammenfassung. Als erstes dieser Art in Deutschland zielt das Modellprojekt „Qualitätsmonitoring in der ambulanten Psychotherapie” darauf ab, ein modifiziertes Qualitätssicherungs- und Rückmeldeverfahren in der Regelversorgung der gesetzlichen Krankenkassen hinsichtlich seiner Einsetzbarkeit zu untersuchen. Im vorliegenden Beitrag werden die Aspekte der Eingangsdiagnostik, des Rückmeldesystems, der Patientenzufriedenheit, der Therapiedauer und der Evaluation des Projektes durch die Patienten vorgestellt. In der Interventionsgruppe (IG) wurden Checklisten zur Diagnosestellung genutzt und im Gegensatz zur Kontrollgruppe (KG) ebenfalls kontinuierliche Rückmeldungen zum Therapiefortschritt im Verlauf gegeben. Daten zu Therapiebeginn lagen von 1708 Patienten (IG:1031; KG:677) und 245 Therapeuten vor. Die ambulante Psychotherapie stellte sich als effektives Verfahren bei klar psychisch belasteten Personen heraus. In der IG (Einsatz Diagnosechecklisten) wurden im Vergleich zur Kontrollgruppe (KG) insgesamt mehr Diagnosen pro Patient durch die Therapeuten vergeben. Der überwiegende Teil der Therapeuten nutzte die Rückmeldungen für die Therapie und besprach die Ergebnisse mit den Patienten. Konsistent mit der Literatur zu Rückmeldungen in die Psychotherapiepraxis ließen sich frühzeitig im Therapieverlauf durch das Feedbacksystem prädiktive Verlaufsmuster identifizieren. Ferner war die Patientenzufriedenheit in der IG höher (Effektstärke: d = 0.27). Die Behandlungsdauer der IG lag im Rahmen der sich in den unterschiedlichen Kontrollgruppen der Versorgungspraxis ergebenden Behandlungsdauer. Die Zufriedenheit mit dem Modellprojekt ist bei den Patienten am höchsten. Die Patienten erlebten den Einsatz der Rückmeldungen bei vertretbarem Zeitaufwand als wichtig und hilfreich und mit der eigenen Einschätzung übereinstimmend. Die Befunde unterstreichen die Bedeutung von Qualitätssicherungs- und Rückmeldesystemen in der ambulanten Psychotherapie.
The results suggest that readiness to change is a variable that can be used to differentiate between patients, with low precontemplation and action scores indicating a better chance for positive outcome, even with high initial impairment. Rather than using readiness to change sum scores, the sub-aspects of this construct should be the subject of future research.
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