Background : The SARS-CoV-2 pandemic is challenging health systems all over the world. Particularly high-risk groups show considerable mortality rates after infection. In 2020, an inexorable number of case reports, case series and ultimately various systematic reviews have been published reporting on morbidity and mortality risk of SARS-CoV-2 in solid organ transplant (SOT) recipients. However, this vast array of publications resulted in an increasing complexity of the field, overwhelming even the expert reader. Methods : We performed a structured literature review comprising electronic databases, transplant journals and included literature from previous systematic reviews covering the entire year 2020. From 164 included articles we identified 3451 cases of SARS-CoV-2 infected SOT recipients. Results : Infections resulted in a hospitalization rate of 84% and 24% intensive care unit admissions (ICU) in the included patients. Whereas 53.6% of patients were reported to have recovered, cross-sectional overall mortality reported after COVID-19 was at 21.1%. Synoptic data concerning immunosuppressive medication attested to the reduction or withdrawal of antimetabolites (81.9%) and calcineurin inhibitors (48.9%) as a frequent adjustment. In contrast, steroids were reported to be increased in 46.8% of SOT patients. Conclusions : COVID-19 in SOT recipients is associated with high morbidity and mortality worldwide. Conforming with current guidelines, modifications of immunosuppressive therapies mostly comprised a reduction or withdrawal of antimetabolites and calcineurin inhibitors, while frequently maintaining or even increasing steroids. Here, we provide an accessible overview to the topic and synoptic estimates of expectable outcomes regarding in-hospital mortality of SOT patients diseased with COVID-19.
Zusammenfassung Hintergrund Die SARS-CoV-2-Pandemie hat zu einer globalen Gesundheitskrise mit hohen Mortalitätsraten insbesondere bei Betroffenen in Hochrisikogruppen geführt. Eine stetig wachsende Zahl klinischer Fallberichte zeigt die Folgen von COVID-19 bei Patienten nach solider Organtransplantation (SOT) und deutet auf schwerwiegende klinische Auswirkungen und eine insgesamt hohe Sterblichkeit in dieser Patientengruppe hin. Systematische Daten zu SARS-CoV-2-Infektionen bei SOT-Empfängern in Deutschland fehlten zunächst jedoch weitgehend. Patienten und Methoden Wir führten deshalb eine Umfrage zum SARS-CoV-2-Infektionsstatus unter insgesamt 387 Patienten nach SOT durch, die in den letzten 5 Jahren an unserem Zentrum transplantiert wurden. Die Umfrage wurde 2 Monate nach dem ersten SARS-CoV-2-Ausbruch in unserer relativ stark betroffenen Region und den damit verbundenen staatlich verordneten Einschränkungen durchgeführt. Ergebnisse In unserer SOT-Kohorte wurde eine Rate von 0,4% SARS-CoV-2-positiven Patienten ermittelt, was gut mit den lokalen Infektionsraten in der Allgemeinbevölkerung zum damaligen Zeitpunkt übereinstimmt. Allerdings führte die einzige uns in diesem Kollektiv bekannt gewordene SARS-CoV-2-Infektion zu schwerer Morbidität mit verlängerter mechanischer Beatmung, einem Krankenhausaufenthalt > 60 Tage und resultierte letztlich im irreversiblen Verlust der Transplantatfunktion. Schlussfolgerung Unsere Daten zeigen, dass SOT-Empfänger im Vergleich zur Allgemeinbevölkerung zwar ein vergleichbares Risiko für eine SARS-CoV-2-Infektion haben, diese jedoch mit der Gefahr von schwerwiegenderen Verläufen assoziiert zu sein scheint.
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