PPVI with Medtronic Melody or Edwards Sapien valve conduits is safe and provides effective relief from right ventricular outflow tract obstruction or pulmonary regurgitation.
AIMS: The aim of the present study was to describe heart rate profiles and heart rate variability patterns in non-selected scuba divers of different ages under non-experimental real-world conditions.
METHODS: We used specially designed silver-loaded polydimethylsiloxane dry electrodes for underwater ECG recordings. With a custom-built setup, heart rate profiles and heart rate variability patterns were documented before submersion, during diving and after resurfacing in 18 separate dives.
RESULTS: Heart rates of the divers just before descent were remarkably high (median 114 bpm, interquartile range [IQR] 83–154) with a statistically significant rapid decrease after submersion (median 90 bpm, IQR 70–116; p = 0.008). The percentage heart rate reduction by submersion was individually very variable (median 21%, range 5–39%). We noted a general increase in autonomic nervous system (ANS) activity without predominance of parasympathetic parameters, suggesting a concomitant sympatheticadrenergic activation.
CONCLUSIONS: Scuba diving under real-world conditions by non-selected divers is characterised by relatively high heart rates just before submersion, an individually variable but significant bradycardic dive response, and induces an immediate and sustained parallel increase of parasympathetic and sympathetic-adrenergic autonomic nervous system activity. These observations could explain several specific pathophysiological mechanisms of diving incidents (haemodynamic decompensation, arrhythmias, acute coronary syndromes) and underlines the importance of cardiovascular risk stratification in diving eligibility assessment.
Zusammenfassung. Eine möglichst frühzeitige und qualitativ hochwertige kardiopulmonale Reanimation ist die effektivste Massnahme zur Senkung der Mortalität und Verbesserung des neurolo-gischen Outcomes bei Herz-Kreislauf-Stillstand. Mit dem Ziel, die Reanimationsqualität zu verbessern, wurden verschiedene mechanische Reanimationshilfen (Assist Devices), die die manuelle Kompression ersetzen können, entwickelt. Wann diese eingesetzt werden können, ob sie zu einer Verbesserung des Outcomes führen und mit welchen Verletzungen sie einhergehen, wurde in mehreren Studien untersucht, worüber dieser Beitrag eine Übersicht schaffen soll.
Zusammenfassung. Der Linksschenkelblock (LSB) ist das elektrokardiografische Korrelat einer pathologischen Reizweiterleitung am Herzen, die zu einer dyssynchronen Erregung des Ventrikelmyokards und somit zu einer ineffizienten Kontraktion der Ventrikel führen kann. Meist ist der LSB assoziiert mit einer zugrundeliegenden Kardiopathie und stellt einen unabhängigen Risikofaktor der kardiovaskulären Mortalität dar, weswegen eine weitere Abklärung in jedem Fall indiziert ist. Neben der Behandlung einer möglichen Grunderkrankung steht im Falle einer bestehenden systolischen Herzinsuffizienz seit der Einführung der kardialen Resynchronisationstherapie (CRT) zudem eine spezifische elektrische Therapie zur Verfügung. Ein selteneres Phänomen ist der symptomatische und belastungsabhängige LSB bei strukturell gesundem Herzen.
Zusammenfassung. Der Linksschenkelblock (LSB) ist das elektrokardiografische Korrelat einer pathologischen Reizweiterleitung am Herzen, die zu einer dyssynchronen Erregung des Ventrikelmyokards und somit zu einer ineffizienten Kontraktion der Ventrikel führen kann. Meist ist der LSB assoziiert mit einer zugrundeliegenden Kardiopathie und stellt einen unabhängigen Risikofaktor der kardiovaskulären Mortalität dar, weswegen eine weitere Abklärung in jedem Fall indiziert ist. Neben der Behandlung einer möglichen Grunderkrankung steht im Falle einer bestehenden systolischen Herzinsuffizienz seit der Einführung der kardialen Resynchronisationstherapie (CRT) zudem eine spezifische elektrische Therapie zur Verfügung. Ein selteneres Phänomen ist der symptomatische und belastungsabhängige LSB bei strukturell gesundem Herzen.
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