Die Bedeutung des Katheterdurchmessers bei der diagnostischen Peritoneallavage: eine prospektive, randomisierte, kontrollierte klinische Studie Zusammenfassung. Grundlagen: Beim Bauchtrauma stellt die diagnostische Peritoneallavage (DPL) die bevorzugte Diagnostik dar. Der Einfluss des Katheterdurchmessers auf die Dauer und Durchführung der DPL sollte untersucht werden. Methodik: 68 Patienten (49 Männer, 19 Frauen; 32,4 [16-82] Jahre alt) mit Bauchtrauma wurden mit DPL untersucht: Standardkatheter (3 mm) vs. großlumiger Katheter (5 mm) wurden anhand von DPL-Dauer, Flüs-sigkeitsabnahme, Zeit und Komplikationsrate verglichen. Ergebnisse: DPL-Totaldauer und OP-Zeit waren beim weitlumigen Katheter (19 vs. 28,5 min, p< 0,01; 10,25 vs. 18 min, p < 0,01) deutlich kürzer, und es gab weniger Komplikationen (p < 0,01). Schlussfolgerungen: DPL mit großlumigem Katheter reduziert die Dauer des Eingriffs und die Häufigkeit der Komplikationen. Schlüsselwörter: Peritoneallavage, Nebenwirkungen. Summary. Background: Diagnostic peritoneal lavage (DPL) is a preferred diagnostic approach for patients with abdominal trauma. The aim of this article is to determine the effect of catheter diameter on procedure time and on the incidence of liquid transfer complications in patients with abdominal trauma. Methods (study design): Sixty-eight patients (49 males, 19 females; age range, 16-82 years; mean age, 32.4 years) with abdominal trauma were prospectively randomized to undergo standard catheter (3 mm) open, wide catheter (5 mm) open, standard semi-open, or wide catheter semi-open DPL. Mean DPL, surgical procedure and liquid transfer time and complication ratio were compared. Results: Total DPL duration was significantly shorter for the wide catheter open technique than for the standard open technique (19 vs. 28.5 min, p < 0.01). Total surgical procedure duration for the wide catheter semi-open technique was also significantly shorter than for the standard semi-open technique (10.25 vs. 18 min, p < 0.01). There were two liquid transfer complications with the wide catheter open method, compared with five for the standard open technique, and one and six, respectively, for the wide catheter semi-open and standard semi-open techniques (p< 0.01).Conclusions: Increasing the catheter diameter from 3 mm to 5 mm for open and semi-open DPL procedures decreased the total surgical procedure duration and reduced the incidence of liquid transfer-induced complications.