Aims
To compare diabetes patients with hyperglycaemic hyperosmolar state (HHS), diabetic ketoacidosis (DKA), and patients without decompensation (ND).
Methods
In total, 500,973 patients with type 1 or type 2 diabetes of all ages registered in the diabetes patient follow-up (DPV) were included. Analysis was stratified by age (≤ / > 20 years) and by manifestation/follow-up. Patients were categorized into three groups: HHS or DKA—during follow-up according to the most recent episode—or ND.
Results
At onset of diabetes, HHS criteria were met by 345 (68.4% T1D) and DKA by 9824 (97.6% T1D) patients. DKA patients had a lower BMI(-SDS) in both diabetes types compared to ND. HbA1c was higher in HHS/DKA. During follow-up, HHS occurred in 1451 (42.2% T1D) and DKA in 8389 patients (76.7% T1D). In paediatric T1D, HHS/DKA was associated with younger age, depression, and dyslipidemia. Pump usage was less frequent in DKA patients. In adult T1D/T2D subjects, metabolic control was worse in patients with HHS/DKA. HHS and DKA were also associated with excessive alcohol intake, dementia, stroke, chronic kidney disease, and depression.
Conclusions
HHS/DKA occurred mostly in T1D and younger patients. However, both also occurred in T2D, which is of great importance in the treatment of diabetes. Better education programmes are necessary to prevent decompensation and comorbidities.
The aim of the present investigations was to study the effectiveness of a cytostatic drug (VCR) during different phases of tumor growth (1st, 7th, 14th days a.t.) and at the periphery and at the centre of the tumor (on the 14th day a.t.). Furthermore the inducement of a partial synchronization in the proliferation of tumor cells was attempted. It was found that the intensity of the cytostatic effect significantly decreased both with the passage of time after transplantation and within the tumor from the periphery to the centre. The changing cytostatic sensitivity probably is due to the diminishing vascular supply and the decreased rate of cell proliferation; especially the decline of the growth fraction. A partial synchronization of the proliferation of tumor cells could not be demonstrated.
ZusammenfassungIm Rahmen der vorliegenden multizentrischen Auswertung mit 6.424 Pflegepatienten unter 500.973 Menschen mit Diabetes aus dem DPV-Register wird die Erkrankungssituation der Pflegebedürftigen im Vergleich zu Patienten ohne Pflegebedürftigkeit, differenziert nach Altersgruppen und Diabetestyp, dargestellt.15 % der Pflegebedürftigen haben einen Typ-1-Diabetes, darunter fallen 99,0 % der Kinder, 9,5 % der 18- bis 75-Jährigen und 2,4 % der über 75-Jährigen. Pflegebedürftigkeit ist bei Erwachsenen und Senioren insbesondere mit den Krankheitsbildern Demenz, Depression, Herzinsuffizienz, Durchblutungsstörungen der Hirngefäße/Schlaganfall sowie mit dem diabetischen Fußsyndrom/Amputationen assoziiert. In der diabetologischen Therapie des Typ-2-DM wird bei 77 % der Pflegebedürftigen und damit deutlich häufiger als in der Vergleichsgruppe mit 55 % Insulin eingesetzt. Trotz höherer HbA1c-Werte und höherer Nüchternglukose als bei Typ-2-Patienten ohne Pflege treten unter Pflegebedürftigen gleichzeitig signifikant häufiger Hypoglykämien mit und ohne Koma auf. Stoffwechselbedingte Entgleisungen führten bei 15 % der Pflegepatienten mit Typ-2-DM gegenüber nur 6 % der Menschen mit Typ-2-DM ohne Pflegebedarf zu Klinikaufnahmen.Im Rahmen der Versorgung sollte verstärkt auf die Vermeidung von Stoffwechselentgleisungen geachtet und präventiv auf einen späteren Eintritt der assoziierten Krankheitsbilder hingewirkt werden. Die Versorgungsstrukturen sollten regional auf die Begleitung der Betroffenen spezialisiert werden. In der Aus- und Weiterbildung von Pflegepersonal und Ärzten sollten die Besonderheiten von jungen und alten Menschen mit Typ-1- und Typ-2-Diabetes stärker beachtet werden.
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