Background Mental health problems (MHP) in children and adolescents (CA) are common. This longitudinal study analyzed the prevalence, course, and persistence of MHP over 10 years from childhood into adolescence based on a sample from the Future Family project (N = 230). Methods At the pre-assessment point the children were on average 5 (SE = 1) and the mothers 35 (SE = 5) years old. Descriptive methods, Chi2-tests, binary logistic regression, and different analytical approaches (number chains, transition probability) were used. Results Approximately 24% of the CA suffered from borderline clinical or clinically relevant MHP. The largest proportion of the sample was stable healthy (70%), whereas 15% of the CA showed chronic mentally ill, 8% transient, 4% negative and 4% positive courses. The mental health of the mother proved to be a decisive predictor for chronic mentally ill courses. Short-term persistence rates ranged between 60 and 70% from one assessment point to the next one. On the other hand, long-term persistence rates (from childhood into adolescence) were lower (51–59%). Conclusion One in seven children in this sample suffered from chronic MHP, while only one third of the CA in Germany with clinically relevant MHP take advantage of psychological or psychiatric care. Prevention programs should be considered as an effective and economic approach to reduce childhood suffering in Germany.
Background. The corona pandemic has drastically changed students' lives and increased their perceived stress. At the end of winter and in spring 2021, Germany experienced the third wave of the pandemic. This study aims to examine the state of students’ mental health after the third wave as well as partnerships and sex life during the pandemic. Methods. In June and July 2021, 928 students (mean age: 23.6; 63.5% females) from four universities in Germany completed an online survey. The PHQ-9 and GAD-7 were used to assess mood problems and worrying. Results. Our results show that 56.4% were above the cut-off value for clinically relevant mood problems, 35.7% for worrying and 33.4% were above both cut-off values simultaneously (≥10). The female gender, higher study stress, low financial resources, higher strain due to corona and more loneliness were associated with severe symptoms, whereas higher life satisfaction, more sleep, and psychological/psychiatric treatment were related to better mental health. Students who started studying in the pandemic showed slightly more mood problems than longer enrolled students. The vast majority (89.3%) of all students were happy with their current relationship. While half of the students noted no change in their relationship, a quarter each reported improvement or deterioration. Every third single student has had less sex and in every fifth partnership it came to more sex during the pandemic. Conclusion: Students´ mental health seems to be worse compared to pre-pandemic data and also compared to the first wave data, especially concerning mood problems (depressive symptoms). Women are significantly more burdened than men. It should be further investigated whether rates of symptom load will be lower again when universities reopen and study life becomes normal.
Zusammenfassung. Dieser Beitrag soll die spezifischen Auswirkungen auf Familien, Kinder und Partnerschaften diskutieren, die sich durch die Covid-19-Pandemie einstellen könnten. Er ist primär gedacht für alle professionellen Helfer, die in Kontakt mit betroffenen Familien stehen. Die COVID-19-Pandemie stellt eine akute Bedrohung für das familiäre Wohlergehen dar, da sie mit psychologischen Reaktionen (z. B. Angst, Depression, Wut) der Familienangehörigen sowie sozialen Belastungen, die durch finanzielle Unsicherheit, Kurzarbeit, Arbeitslosigkeit und Existenzängsten bedingt sind, verbunden sein kann. Mehr als 70 % der Kinder und Jugendlichen fühlen sich seelisch belastet und jedes vierte Kind berichtet, dass es in der Familie häufiger zu Streit komme als vor der Corona-Krise. Die elterliche Partnerschaft bildet den Kern des familiären Funktionierens, jedoch kann das C oparenting in der Krise erschwert sein. Im Zuge der Ausgangsbeschränkungen und der damit einhergehenden Isolierung von Familien ist weiterhin zu befürchten, dass Beziehungskonflikte zunehmen und Partner_innen und Kinder einem erhöhten Risiko körperlicher, emotionaler und sexueller Gewalt ausgesetzt sind. Was dringend fehlt sind Interventionsformen, die zum Ziel haben, fortschreitende Eskalationen zu verhindern und rechtzeitig Wege aufzuzeigen, wie eine konstruktive Wendung erreicht werden kann. Es werden vier Empfehlungen ausgesprochen: (1) Entwicklung und Förderung von Internetplattformen, die Informationen zum angemessenen Umgang mit familiären Krisensituationen bereitstellen. (2) Finanzielle Förderung der Nutzung von interaktiven Online-Programmen insbesondere für finanzschwache Familien. (3) Aufklärungskampagnen initiieren und finanzieren. (4) Fragwürdige / schädliche Online-Programme identifizieren. Abschließend findet sich eine Zusammenstellung von personenungebundenen, Internet-basierten Angeboten, die helfen können, mit den durch COVID-19 zu erwartenden Schwierigkeiten im Familienleben besser umgehen zu können – dies vor allem mit einfach umsetzbaren Hilfestellungen und Ratschlägen.
Zusammenfassung. Theoretischer Hintergrund: Die Beziehungsqualität (BQ) zwischen den Eltern und deren Allianz in der Elternrolle (Coparenting [CP]) zählen zu den wichtigsten familiären Schutzfaktoren für die kindliche Entwicklung. Fragestellung: Wie hoch ist die Stabilität der BQ und des CPs über den Verlauf von zehn Jahren mit sechs Messzeitpunkten und inwiefern hängen beide Konstrukte zusammen? Sagen die BQ und das CP psychische Störungen im Kindes- und Jugendalter voraus? Methode: Die Daten von N = 219 zum ersten Messzeitpunkt verheirateten bzw. zusammenlebenden Familien mit einem Kindergartenkind wurden längsschnittlich ausgewertet. Ergebnisse: Die Stabilität der BQ ( rMütter = .71; rVäter = .75) und des CPs ( rM = .67; rV = .71) sowie die BQ*CP Interkorrelation ( rM = -.60; rV = -.57) über den Verlauf von zehn Jahren sind als hoch zu bewerten. Insbesondere CP sagte psychische Störungen im Kindes- und Jugendalter voraus (β = .16 – .45). Diskussion: Aufgrund der Stabilität der beiden Konstrukte könnten frühzeitige Interventionen mit langfristigen positiven Effekten assoziiert sein.
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