Primary care physicians rely on their experience to a greater extent than on the literature, interaction -with colleagues, meetings, or what they have learned in medical school when making judgments about diagnosis and treatment. They use conventional files ordered most commonly by patient’s last name to aid in recall of specific experiences, though a patient’s name is not always remembered when necessary. Analysis of these hypotheses suggests the introduction of microcomputer-based information systems in physicians’ offices in order to augment the memory of clinicians for specific experiences.
ZusammenfassungHintergrund und Fragestellung: Patienteninformation und Aufklärung sind essenziell für das Selbstmanagement bei Herzinsuffizienz. Über den Informationsstand von Patientinnen und Patienten mit Herzinsuffizienz existieren aber bislang wenige Daten. Unsere Studie sollte die Kenntnis von Herzinsuffizienz-Symptomen ein Jahr nach Hospitalisation und deren Zusammenhang mit der Inanspruchnahme ärztlicher Leistungen untersuchen. Patienten und Methodik: 74 Patientinnen und Patienten wurden im Universitätsklinikum Göttingen rekrutiert und ein Jahr nach Hospitalisation durch ein standardisiertes Interview über mögliche Symptome bei Herzinsuffizienz befragt. Zudem wurden Re-Hospitalisation, Konsultationsfrequenz und die Inanspruchnahme diagnostischer Leistungen erfragt. Ergebnisse: Ein Jahr nach Hospitalisation kannten etwa 40 % der Patienten die Symptome Müdig-keit, Leistungsschwäche und Atemnot, weniger als 10 % konnten die Symptome "dicke Beine", Schwellungen oder Ödeme nennen. Durch multiple lineare Regression konnte unter gleichzeitigem Einschluss von Alter, Geschlecht sowie Konsultations-, Einweisungsraten und diagnostischen Leistungen 25,9 % des Informationsstands der Patienten erklärt werden (signifikant für weibliches Geschlecht [p = 0,05] und Konsultation von Kardiologen [p = 0,02]). Schlussfolgerungen: Nur wenige Patienten mit Herzinsuffizienz kennen die Symptome ihrer Erkrankung. Die Gründe hierfür sind letztlich unklar, wenngleich sie in der Verdrängung oder in der Verwechslung mit Symptomen anderer, gleichzeitig bestehender Erkrankungen liegen könnten. Weitere Studien müssten zeigen, ob die gezielte Erläuterung kausaler Zusammenhänge die Wahrnehmung der Erkrankung verbessern kann.
Schlüsselwörter
Herzinsuffizienz · Selbstmanagement · Information · AufklärungAbstract Background: Patients' information is essential for the self-management of heart failure (HF). However, few data is available about disease specific patients' competence. The aim of our study was to analyse patients' knowledge on HF-symptoms one year after hospitalisation. Methods: In 74 patients with HF recruited in the university hospital of Göttingen, knowledge of HF symptoms was assessed by standardised interviews one year after hospitalisation. Additionally, patients were also asked about rehospitalisation, consultation frequency and use of diagnostics. Results: One year after hospitalisation, about 40 % of the patients knew the symptoms fatigue, loss of power and dyspnea. Less than 10 % of the patients mentioned "plump legs", swelling or oedema. Using regression analysis, 25.9 % of patients' knowledge could be explained by age, sex and consultation-as well as re-hospitalisation frequencies and use of diagnostics (significant for female gender [p = 0.05] and consultation of a cardiologist [p = 0.02]). Conclusions: Only few HF-patients know the symptoms of their disease. The reasons for that phenomenon are unclear. However, denial of HF symptoms or mixing-up with symptoms of comborbidities might influence patient's knowlegde. Furthe...
scite is a Brooklyn-based organization that helps researchers better discover and understand research articles through Smart Citations–citations that display the context of the citation and describe whether the article provides supporting or contrasting evidence. scite is used by students and researchers from around the world and is funded in part by the National Science Foundation and the National Institute on Drug Abuse of the National Institutes of Health.