Background The transfer of classic concepts of competency-based medical education into clinical practice has been proven to be difficult in the past, being described as partially fragmented, misleading and inadequate. At the beginning of training, novice doctors commonly feel overwhelmed, overloaded and exposed to extreme time pressure. The discrepancy between expected and actual clinical competence of doctors at the start of their speciality training jeopardizes patient safety. The framework of Entrustable Professional Activities (EPAs) is a promising instrument to effectively integrate competency-based training into clinical practice and may help to close this gap and consequently to improve patient safety. Methods For anaesthesiology, we developed 5 EPAs for final-year medical students. The EPAs comprised the following seven categories: 1. Title, 2. Specifications, 3. Limitations, 4. Competency domains, 5. Knowledge, abilities and skills, professional attitudes, 6. Assessment and 7. Entrustment. Based on a modified, online-based Delphi study, we further developed and refined these EPAs. Education experts were recruited from the alumni network of the Master of Medical Education (MME) degree course from the University of Heidelberg, Germany. Results 28 data sets were evaluated in three Delphi rounds. 82% of study participants had previous experience with EPAs. Qualitative and quantitative data formed the basis during the iterative process and resulted in complete descriptions of 5 EPAs for final-year medical students in anaesthesiology. Conclusions Our study including the associated description of 5 EPAs represent a further step and starting point for EPA-based curricula in medical training in Germany linking undergraduate training, to residency training and continuous medical education.
Zusammenfassung Hintergrund Das praktische Jahr (PJ) ist an vielen Universitäten der am wenigsten strukturierte und standardisierte Studienabschnitt. Studierende beklagen mangelnde Anleitung, Supervision und Feedback. Häufig übernehmen sie delegationsfähige, nichtmedizinische Aufgaben, obwohl das PJ ein Hauptentscheidungsfaktor für die spätere Facharztwahl ist. Methoden Nach einer Bedarfsanalyse erfolgte die Entwicklung eines Mentoring-basierten Curriculums für Studierende im PJ mithilfe des Kern-Zyklus. Hierzu wurden 10 fachspezifische klinisch-praktische Basiskompetenzen etabliert, die jeder Studierende bis zum Tertialende beherrschen sollte. Eine Überprüfung erfolgte formativ anhand von arbeitsplatzbasierten Prüfungen. Das Tertial wurde durch alle Studierenden abschließend online evaluiert. Ergebnisse Die Priorisierung und Prüfung von klinisch-praktischen Kompetenzen durch Mentoren/Mentorinnen ermöglichten eine bedarfsorientierte und qualitative hochwertige Ausbildung. Das Mentoring und Feedback wurden durchweg positiv beurteilt und unterstützten den Lernerfolg (Note 1,5). Das Prüfungsformat wurde mehrheitlich als unbekannt (64,6 %), aber hilfreich und sinnvoll erlebt (76,7 %). Studierende fühlten sich durch das Curriculum gut auf die Staatsexamensprüfung (81,3 %) und den Berufsbeginn vorbereitet (71,0 %). Dies ging mit einer hohen Zufriedenheit (Note 1,7) einher. Schlussfolgerungen Ein bedarfsgerechtes, Mentoring-basiertes Curriculum mit integrierten arbeitsplatzbasierten Prüfungen geht nicht nur mit einer hohen Ausbildungszufriedenheit einher, sondern fördert effektiv und ressourcenschonend die Ausbildungsqualität.
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