Background:Little is known about the long-term effects of group intervention programs targeting physical exercise. This paper reports on the effectiveness of MoVo-LISA, a theory-based (MoVo-concept) standardized intervention program. Participants are taught cognitive-behavioral strategies of goal-setting, action planning, barrier management, and self-monitoring.Methods:N = 220 in-patients of an orthopedic rehabilitation clinic were assigned to the usual care group (UCG) or the intervention group (IG) (quasi-experimental design). Assessments were conducted at 5 time points.Results:At 12-month follow-up, level of exercise in the IG was 28.5 min/week higher than in the UCG (P = .05). Moreover, 50% of the IG was exercising for at least 60 min/week, but only 33% of the UCG (P = .01). During the 12 months after clinic discharge, patients of the IG reported the same low pain experience that they had reached at the end of the clinic stay, whereas UCG patients’ pain experience slowly reincreased.Conclusions:Results provide evidence that intervention programs based on the MoVo concept lead to long-term improvement in exercise behavior and health status.
The present study experimentally tested the cross-stressor adaptation hypothesis by examining whether endurance exercise training leads to reductions in the physiological stress response to a psychosocial stressor. We randomly assigned 149 healthy men to a 12-week exercise training, relaxation training, or a wait list control group. Before and after intervention we assessed the groups' physical fitness (lactate testing) and compared their physiological stress responses to the Trier Social Stress Test for Groups in terms of salivary free cortisol, heart rate (HR) and heart rate variability (HRV); the final sample consisted of 96 subjects. As hypothesized, the exercise training significantly improved fitness and reduced stress reactivity in all three parameters; however, it only improved stress recovery in terms of HR. The relaxation program reduced only cortisol, but not HR or HRV reactivity; no changes emerged for the control group. The findings suggest that the cross-stressor adaptation hypothesis is valid for cardiovascular as well as endocrine stress reactivity.
Im vorliegenden Beitrag wird der neu entwickelte „Bewegungs- und Sportaktivität Fragebogen” (kurz: BSA-Fragebogen oder BSA-F) vorgestellt und hinsichtlich seiner Validität überprüft. Methode: Als Validierungskriterium dienten fahrradergometrische Parameter der Ausdauerleistungsfähigkeit (u. a. Leistung an der Individuellen Anaeroben Schwelle p [IAS] und errechnete VO2max), die im Rahmen einer randomisiert kontrollierten Interventionsstudie (N = 118) erhoben wurden. Ergebnisse: Der Index zur Gesamtaktivität korrelierte mit r = .32 bzw. r =.34 signifikant mit den Leistungsparametern VO2max bzw. p [IAS] (konkurrente Validität); der Index zur Sportaktivität trug signifikant (p < .01) zur Vorhersage der 12 Wochen später gemessenen Ausdauerleistungsfähigkeit bei (prognostische Validität); und die Interventionsstudie zeigte, dass die mit dem Modifikationsprogramm provozierten Verhaltensänderungen mit dem BSA-F sensitiv abgebildet werden konnten (Konstruktvalidität). Diskussion: Die Resultate unterstützen–zusammen mit den Ergebnissen früherer Studien–die Annahme, dass mit dem BSA-Fragebogen eine hinreichend valide Messung der Bewegungs- und Sportaktivität möglich ist. Das Instrument empfiehlt sich auch wegen seiner Ökonomie (zeit- und platzsparend) und klaren Struktur (leicht verständlich, einfach ausfüllbar) zum Einsatz in der gesundheits- und sportwissenschaftlichen Forschung.
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