AimThe study aimed to assess job demands at the patient’s bedside and to evaluate the contribution of this central workplace to the stress and satisfaction of nurses.DesignIn this cross-sectional survey study, a questionnaire was compiled and all registered nurses from intensive, general and intermediate care wards at a large German hospital were invited to participate.MethodsThe questionnaire used a list of care activities to assess nurses' workload at the patient’s bed. The German Copenhagen Psychosocial Questionnaire and an adapted version of the German Perceived Stress Scale were used to measure nurses’ stress and burn-out, and single items to assess health status, organisational commitment, job satisfaction, and satisfaction with the quality of care. The questionnaire was returned by 389 nurses.ResultsExpected correlations of workload at the patient’s bed with stress, burn-out and satisfaction of the nurses were shown. A moderating effect of organisational commitment was non-existent but was shown for the self-assessed health on the correlation between workload and satisfaction with the quality of care. Organisational commitment correlated negatively with stress and burn-out and positively with satisfaction. The study provides evidence that rates of burn-out and stress do not differ based on the work area of nurses. Because job demands at the patient’s bed correlated with all outcomes, measures to improve this specific workspace are sensible.
Zusammenfassung
Ziel Durch einen Vergleich der Kommunikation in
pflegerisch-therapeutischen Teams von 5 neurologischen
Frührehabilitationskliniken eines gemeinnützigen Trägers
mit ähnlichem Profil sollen fördernde und hindernde Faktoren der
Kooperation identifiziert werden.
Methodik Vergleich der interprofessionellen Kommunikation in 5 funktional
äquivalenten Kliniken mit den Methoden der Dichten Beschreibung [1],
also Architekturplänen, passiv teilnehmender mitgehender
ganztägiger Beobachtungen für je eine Woche in 10
Frührehabilitationsstationen, dokumentiert in Memos
(Beobachtungsaufzeichnungen). Ergänzt wurden diese Beobachtungen durch
teilstrukturierte Leitfadeninterviews (n=39), in denen die Beobachtungen
besprochen wurden. Teilnehmende waren Berufsangehörige der Pflege,
Physiotherapie, Ergotherapie und Logopädie.
Ergebnisse Feste Teams, werktägliche auch informelle
Teambesprechungen, gemeinsame interprofessionelle Behandlungseinheiten,
stationsbezogene Fortbildungen und informelle Gespräche beeinflussen die
interprofessionelle Kommunikation positiv oder negativ (Fraktionsbildung,
Kooperationslücken). Dabei haben organisatorische und bauliche
Bedingungen einen vermutlich nicht zu unterschätzenden Einfluss auf die
Qualität der Kommunikation zwischen den Berufsgruppen.
Schlussfolgerung Kurze tägliche Teambesprechungen und die
Organisation von Fortbildungen auf Teamebene fördern die
interprofessionelle Kommunikation, eine auch baulich und organisatorisch
verstärkte Fraktionsbildung Pflege vs. Therapie beeinträchtigt
sie.
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