Purpose Implementation of patient-reported outcome measures (PROMs) in clinical routine requires knowledge and competences regarding their use. In order to facilitate implementation, an e-learning course for health care professionals (HCPs) on the utilisation of European Organisation for Research and Treatment of Cancer (EORTC) PROMs in oncological clinical practice is being developed. This study aimed to explore future users’ educational needs regarding content and learning methods. Methods The sequential mixed methods approach was applied. A scoping literature review informed the guideline for qualitative interviews with HCPs with diverse professional backgrounds in oncology and cancer advocates recruited using a purposive sampling strategy. An international online survey was conducted to validate the qualitative findings. Results Between December 2019 and May 2020, 73 interviews were conducted in 9 countries resulting in 8 topic areas (Basic information on PROs in clinical routine, Benefits of PRO assessments in clinical practice, Implementation of PRO assessments in clinical routine, Setup of PRO assessments for clinical application, Interpretation of PRO data, Integration of PROs into the communication with patients, Use of PROs in clinical practice, Self-management recommendations for patients based on PROs) subsequently presented in the online survey. The online survey (open between 3 June and 19 July 2020) was completed by 233 HCPs from 33 countries. The highest preference was indicated for content on interpretation of PRO data (97%), clinical benefits of assessing PRO data (95.3%) and implementation of routine PRO data assessment (94.8%). Regarding learning methods, participants indicated a high preference for practical examples that use a mixed approach of presentation (written, audio, video and interactive). Conclusion Educational needs for an integration of PROs in communication in clinical care and coherent implementation strategies became evident. These results inform the development of an e-learning course to support HCPs in the clinical use of EORTC PRO measures.
Zusammenfassung Hintergrund Ältere Menschen mit Tumorerkrankungen sind heterogen in Bezug auf biologisches Alter, körperliche und kognitive Funktionalität sowie Anzahl und Schwere von Komorbiditäten. Daher wird empfohlen, vor der Planung einer onkologischen Therapie ein umfassendes geriatrisches Assessment durchzuführen, um individuelle Risikofaktoren und Ressourcen zu identifizieren. Trotz angepasster Therapien kann jedoch unter onkologischer Behandlung die körperliche Funktion nachlassen, was zu einer Gefährdung der Alltagsfunktionalität und Selbstversorgung sowie zu einer Reduktion der gesundheitsbezogenen Lebensqualität (HRQOL) führen kann. Um dieser Entwicklung entgegenzuwirken und die Selbstständigkeit zu erhalten, sind gezielte supportive Strategien unter Berücksichtigung der individuellen Plastizität erforderlich. Ziel dieser Studie ist daher die Entwicklung und Pilotierung einer multimodalen Intervention zur Förderung der körperlichen Aktivität älterer Patientinnen und Patienten unter und nach ambulanter strahlentherapeutischer Behandlung. Methodik Das methodische Vorgehen basiert auf der Richtlinie des UK MRC Frameworks zur Entwicklung komplexer Interventionen. Mit dem Ziel die Alltagsfunktionalität auch unter Therapie möglichst zu erhalten, beinhaltet die im häuslichen Umfeld durchführbare Intervention Module zur körperlichen Aktivierung und Ernährung. Basierend auf umfassenden Assessments von körperlicher Funktion, aktuellen Aktivitäten, Ernährungsstatus, Kognition, Depression, sozialer Unterstützung, Lebensqualität, Motivation und persönlichen Zielen werden individuelle Trainingsempfehlungen und Ernährungshinweise formuliert. Im Rahmen von Pretests mit Krebsüberlebenden werden die Inhalte der Interventionsmodule und die Materialien zur Anleitung auf Eignung und Verständlichkeit geprüft und ggf. optimiert. Ausblick In der anschließenden Pilotierung werden Patientinnen und Patienten der Altersgruppen 60+, 70 + und 80+, die sich einer ambulanten Strahlentherapie unterziehen, in 2 Gruppen (papier-basierte oder elektronisch gestützte, video-basierte Anleitungen) randomisiert, um die Intervention und die unterschiedlichen Ansprechwege auf Machbarkeit, Akzeptanz und potentiellen Nutzen zu prüfen.
Physical function (PF) in older patients with cancer may decline during and after oncologic therapy. This study aimed to develop and pilot test an individually tailored unsupervised physical activity (PA) program and dietary recommendations to promote PF in older patients with cancer. Following development and pretest, the intervention was pilot tested to explore feasibility, acceptance, adherence and potential benefit. Patients ≥60 years, with heterogeneous cancer diagnoses, starting outpatient radiotherapy were randomized in two study arms: paper-based vs. video-based instructions. Based on assessments of PF, PA, nutrition, cognition, mental health, social support, HRQOL and personal goals, participants received individual recommendations for PA and nutrition. After 12 weeks of intervention (T1), reassessments were performed. The postal 4-week follow-up questionnaire included PA, nutrition and HRQOL. Participants (n = 24, 14 female, mean age 70 ± 7 years) showed comparable characteristics in both study arms. The majority rated the program as helpful. Facilitators and barriers to PA adherence were collected. Both modes of instructions were appreciated equally. PF (EORTC QLQ-C30) declined slightly (not clinically relevant >10 pts.) at group level T0: 76 ± 16, T1: 68 ± 21, T2: 69 ± 24. The intervention was feasible, well accepted, showing potential benefit for the maintenance of PF during outpatient radiotherapy, and should be further tested in a larger sample.
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