Objective: New treatment options for depression are warranted, due to high recurrence rates. Recent research indicates benefits of heart rate variability biofeedback (HRVBF) on symptom recovery and autonomic functioning in depressed individuals. Slowpaced breathing-induced amplification of vagus nerve activity is the main element of HRVBF. Thus, the latter represents a safe and non-invasive complementary depression treatment. However, its efficacy in patients undergoing inpatient psychiatric rehabilitation receiving highly comprehensive treatments has not been evaluated. Methods: Ninety-two inpatients were randomly assigned to an intervention group (IG) or control group (CG). While the latter received the standard treatment only, adjunctive HRVBF was provided to the IG over 5 weeks. Depression severity and heart rate variability (HRV) were assessed before (pre) and after 5 weeks (post). Moreover, 1-year follow-up depression scores were available for 30 participants. Results: Although depression improved in both groups, the IG exhibited significantly larger improvements at post-assessment (η 2 p = 0.065) and significant increases in resting LF-HRV (d = 0.45) and cardiorespiratory coherence (d = 0.61). No significant effects for RMSSD, SDNN, HF-HRV, or HR were found (ps > 0.05). Additionally, the IG showed a medium-to large-sized reduction in resting respiratory rate from 13.2 to 9.8 breaths per minute (p < 0.001, d = 0.86), with the CG exhibiting only a small decrease from 13.5 to 12.4 (p = 0.49; d = 0.35). While the IG exhibited significantly lower depression scores at post-assessment (p = 0.042, d = 0.79), this effect decreased during follow-up (p = 0.195, d = 0.48). Conclusion: HRVBF as adjuvant therapy during inpatient psychiatric rehabilitation facilitated depression recovery. Additionally, amplified LF-HRV as well as
Zusammenfassung Ziele In der internationalen Literatur werden Steigerungen der Inzidenzraten psychischer Erkrankungen durch die COVID-19-Pandemie berichtet. Junge Menschen und Menschen mit psychischen Vorerkrankungen sind besonders durch die Pandemie belastet. Gegenstand dieser Studie sind das Ausmaß psychischer Symptombelastung, die Funktionsfähigkeit und der Behandlungserfolg bei Rehabilitanden der medizinisch-psychiatrischen Rehabilitation im Jahr vor Beginn der COVID-19-Pandemie und während der COVID-19-Phase. Methodik Die Daten von N=1715 Rehabilitanden mit Reha-Abschluss vor dem ersten Lockdown und von N=707 Rehabilitanden mit Reha-Beginn nach der Corona-bedingten Schließung der Klinik von März bis Mai 2020 aus den Jahren 2019 und 2020 werden hinsichtlich der Stichprobencharakteristik sowie der Ergebnisse in den Patient-reported Outcomes (Beginn und Ende der Rehabilitation) verglichen. Ergebnisse Zwischen den beiden Beobachtungszeiträumen zeigen sich keine bedeutsamen Unterschiede in der soziodemografischen Charakteristik der Rehabilitanden. Bei Reha-Beginn zeigt sich in der Skala Somatisierung kein signifikanter Unterschied, in den Skalen Ängstlichkeit und Depressivität zeigt sich während der COVID-19-Phase ein signifikant höherer Wert, allerdings im Ausmaß eines sehr kleinen Effekts. In den Skalen zu Aktivitäten und Teilhabe (ICF 3 F AT) sowie bei der Funktionsfähigkeit (WHODAS 2.0) unterscheiden sich die Werte der Vergleichszeiträume bei Reha-Beginn nicht. Rehabilitanden mit niedrigerem sozioökonomischem Status (Reha-Geld oder Invaliditäts-/Berufsunfähigkeitspension) weisen hingegen in einigen Skalen kritischere Werte auf. Der Reha-Erfolg ist vergleichbar mit dem Zeitraum vor der COVID-19-Pandemie und liegt im Bereich von mittleren bis hohen Effektgrößen. Schlussfolgerung Die Studie zeigt – unter Berücksichtigung der Limitationen – geringe oder gar keine signifikanten Unterschiede in den soziodemografischen Daten und in der Symptombelastung bei Reha-Beginn und die Effektgrößen sind vergleichbar mit dem Zeitraum vor der COVID-19-Pandemie. Die Ergebnisse internationaler Studien, dass es zu einem deutlichen Anstieg psychischer Belastungen während der COVID-19-Pandemie in der Bevölkerung gekommen ist, können nicht direkt auf die österreichische Reha-Klientel übertragen werden.
scite is a Brooklyn-based organization that helps researchers better discover and understand research articles through Smart Citations–citations that display the context of the citation and describe whether the article provides supporting or contrasting evidence. scite is used by students and researchers from around the world and is funded in part by the National Science Foundation and the National Institute on Drug Abuse of the National Institutes of Health.
customersupport@researchsolutions.com
10624 S. Eastern Ave., Ste. A-614
Henderson, NV 89052, USA
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Copyright © 2024 scite LLC. All rights reserved.
Made with 💙 for researchers
Part of the Research Solutions Family.