No abstract
The aim of this study is to investigate patients´ treatment preference between the pro re nata (PRN) and treat and extend (T&E) regimens and their feelings and contentment undergoing intravitreal injections (IVI) with anti-vascular endothelial growth factor (anti-VEGF) agents. Methods Six months after the switch of the treatment regimen from PRN to T&E, answers of a 16-item questionnaire of 105 patients under IVI therapy regarding age, sex and treatment preference (T&E or PRN regimen), as well as burden and anxiety resulting from therapy, were evaluated. Analysis of associations between answers of the questionnaire was executed using Pearson's Chi 2 test and Mann-Whitney U test. P values ≤ 0.05 were considered statistically significant. Results Nearly all patients (90.5%) felt well informed about disease and therapy. Comparing treatment regimen, 13.7% thought PRN was better and 23.3% felt T&E was better. The majority considered PRN and T&E to be equal (60.3%). No significant association between treatment regimen and age (p = 0.15), gender (p = 0.35) and duration of IVI therapy (p = 0.42) was seen. The examination results are associated with fear in the majority of patients (53.3%). Fear about the IVI was indicated by 47.6% of individuals and was significantly associated with pain during treatment (p = 0.0003), pain after treatment (p = 0.004) and fear about unfavourable examination results regarding disease activity (p = 7.94 × 10 −7 ). Conclusions Most patients are satisfied with the IVI therapy and the treatment regimen. Fear of the IVI and particularly of unfavourable examination results demonstrate the high treatment burden for patients undergoing anti-VEGF therapy. These aspects should be taken into account by healthcare professionals.
The combination of electrophysiological testing, retinal imaging and molecular genetic analysis allows a differentiated diagnosis of inherited retinal dystrophies and an individual counselling of patients. If inherited retinal dystrophies are suspected, a detailed examination in a retinal centre specialised on inherited retinal dystrophies is recommended.
Vorbemerkung Die SD-OCT-Geräte der verschiedenen Hersteller werden kontinuierlich weiterentwickelt. Sie bieten unterschiedliche Betrachtungs-und Auswertemöglichkei-ten, die ebenfalls kontinuierlich verbessert werden. Damit ist ein aktueller Vergleich der verschiedenen Darstellungsmöglichkeiten bei Geräten verschiedener Hersteller unmöglich. Ziel dieses Artikels ist es, grundsätzliche Überlegungen zur Bewertung von SD-OCT darzustellen, um eine geräteunabhängige praxistaugliche Strategie für die SD-OCT-Beurteilung zu haben. Dabei ist jede Auswertestrategie individuell, und der Auswerteprozess erlebt mit wachsender Erfahrung und Weiterentwicklung der Technik einen kontinuierlichen Wandel. Einleitung Die Spectral-Domain optische Kohärenztomografie (SD-OCT) erlaubt eine hochauflösende Schnittbilddarstellung der Netzhaut, des retinalen Pigmentepithels (RPE) und der Aderhaut, die einem histologischen Schnittbild ähnelt [1 -3]. Die nichtinvasive SD-OCT hat die Fluorescein-Angiografie (FAG) als häufigste Diagnosetechnik bei retinologischen Erkrankungen abgelöst und wird darüber hinaus bei anderen okulären (Glaukom) und neurologischen Erkrankungen (z. B. multiple Sklerose, Morbus Parkinson) eingesetzt (s. Infobox "Indikationen").Während die FAG bisher vorwiegend ihren Stellenwert bei der Erstdiagnose vaskulärer Veränderungen behalten hat, bietet die SD-OCT eine detailliertere Darstellung für die Verlaufskontrolle und die Beurteilung nichtvaskulärer retinaler Erkrankungen. Neue Entwicklungen wie die OCT-Angiografie sind in ihrer Be-
ZusammenfassungExogen bedingte Retinopathien werden am häufigsten durch externe Stimulanzien, seltener durch unerwünschte Arzneimittelwirkungen systemisch oder intravitreal eingesetzter Medikamente und noch seltener durch Impfungen oder die Einwirkung von Lichtstrahlung verursacht. Die Kenntnis exogener Ursachen und ihre mögliche Symptomatik ist zur Prophylaxe oder zur Früherkennung schädigender Wirkungen und zur adäquaten Beratung der Patienten wichtig.
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