Objectives: Continuous and interval training have previously been compared in patients with cardiac diseases. However, data comparing the safety and effectiveness of the two exercise methods are lacking in patients early after coronary artery bypass grafting. Methods: In all, 120 patients were prospectively randomized in a 1:1 fashion approximately 17 days after coronary artery bypass grafting to an interval group or continuous group. All patients participated in bicycle ergometric training six times/week for 20 min each during a 3-week inpatient rehabilitation program. The combined primary endpoint was safety as defined by incidence of scar pain and cardiac events related to the exercise intervention. Secondary outcomes included the effect of the interventions on parameters such as heart rate and peak power output. Results: Four patients (12.1%) in the interval group reported pain on the saphenectomy scar as a result of the training intervention in comparison to six patients (20.0%) in the continuous group (χ2 (1, n = 63) = 0.73, p = 0.393). No cardiac events were related to exercise intervention. No effect on heart rate was found during the intervention, nor was a difference observed between the groups. Peak power output, as one of the analyzed markers, improved significantly in both groups, but no differences were found between groups. Conclusion: Ergometry training performed as interval or continuous training was safe and effective regarding increase in physical fitness early after coronary artery bypass grafting in an inpatient rehabilitation setting, with no differences observed between the groups.
Ocrelizumab is a humanized monoclonal antibody against the B-lymphocyte antigen CD20 and the only approved treatment option in primary progressive multiple sclerosis. Herpesvirus-related infections like cytomegalovirus (CMV) infections are common in patients receiving ocrelizumab, whereas gastrointestinal side effects with inflammatory bowel disease (IBD) like esophagitis or colitis are very rare. This case report describes the challenging clinical, endoscopic, and histologic features of an ocrelizumab-induced colitis overlapping with CMV infection and their disadvantageous interaction with the underlying multiple sclerosis.
Zusammenfassung Einleitung Körperliche Aktivität gilt als wichtiger, modifizierbarer Risikofaktor der Koronaren Herzkrankheit. In Ergänzung zum aeroben Ausdauertraining wird moderates Krafttraining bei Patienten mit Koronarer Herzkrankheit empfohlen. Unklar ist jedoch, ob und wann mit einem Kraftausdauertraining nach aortokoronarer Bypassoperation begonnen werden kann, um postoperativen Kraftdefiziten entgegenzuwirken. Methodik Der Einschluss der aortokoronar bypassoperierten Patienten in die prospektive Beobachtungsstudie zum Kraftausdauertraining erfolgte von Mai 2017 bis November 2018 in der Paracelsus-Harz-Klinik Bad Suderode. Während der Anschlussheilbehandlung absolvierten die Patienten 3-mal pro Woche eine Bewegungstherapie mit Kraftübungen, welche Dehn- und Scherbewegungen am Sternum sowie eine Thoraxkompression vermieden. Drei Monate nach dem Aufenthalt wurden die Patienten zu Wundheilungsstörungen, anderen Komplikationen und erneuten Klinikaufenthalten befragt. Ergebnisse 92% der Patienten waren männlich, das Durchschnittsalter lag bei 61,7±12,3 Jahren und der mittlere BMI betrug 27,5±3,8 kg/m2. Die Patienten erreichten nach einem Median von 16 (13/19) Tagen postoperativ die Anschlussheilbehandlung. Während der stationären Rehabilitation traten bei 1,5% der Patienten Wundheilungsstörungen auf, die konservativ behandelt wurden. Im Follow-up gaben 8% Wundheilungsstörungen an, darunter 5 Patienten mit Narbeninfektionen und 3 weitere Patienten mit verzögerten Heilprozessen. In 2 Fällen war das Sternum betroffen. Weitere 8% gaben Schmerzen im Operationsgebiet an. Weiterhin waren bei 7,8% der Patienten ein erneuter stationärer Aufenthalt in einer Akutklinik nötig, bei einem Patienten im Rahmen einer Wundheilungsstörung (Erysipel im Bereich der Saphenektomie-Narbe). Schlussfolgerung Diese Beobachtungsstudie zeigt die kurz- und mittelfristige Sicherheit eines selektiven Kraftausdauertrainings in der stationären Rehabilitation, welches früh nach ACB-Operation durchgeführt wird.
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