We have studied the molecular dynamics of one of the major macromolecules in articular cartilage, chondroitin sulfate. Applying (13)C high-resolution magic-angle spinning NMR techniques, the NMR signals of all rigid macromolecules in cartilage can be suppressed, allowing the exclusive detection of the highly mobile chondroitin sulfate. The technique is also used to detect the chondroitin sulfate in artificial tissue-engineered cartilage. The tissue-engineered material that is based on matrix producing chondrocytes cultured in a collagen gel should provide properties as close as possible to those of the natural cartilage. Nuclear relaxation times of the chondroitin sulfate were determined for both tissues. Although T(1) relaxation times are rather similar, the T(2) relaxation in tissue-engineered cartilage is significantly shorter. This suggests that the motions of chondroitin sulfate in natural and artificial cartilage are different. The nuclear relaxation times of chondroitin sulfate in natural and tissue-engineered cartilage were modeled using a broad distribution function for the motional correlation times. Although the description of the microscopic molecular dynamics of the chondroitin sulfate in natural and artificial cartilage required the identical broad distribution functions for the correlation times of motion, significant differences in the correlation times of motion that are extracted from the model indicate that the artificial tissue does not fully meet the standards of the natural ideal. This could also be confirmed by macroscopic biomechanical elasticity measurements. Nevertheless, these results suggest that NMR is a useful tool for the investigation of the quality of artificially engineered tissue.
Collagens are the most abundant proteins in vertebrate tissues and constitute significant moieties of the extracellular matrix (ECM). The determination of the collagen content is of relevance not only in the field of native tissue research, but also regarding the quality assessment of bioengineered tissues. Here, we describe a quantitative method to assess small amounts of collagen based on MALDI-TOF (matrix-assisted laser desorption/ionization time-of-flight) mass spectrometry (MS) subsequent to digestion of collagen with clostridial collagenase (clostridiopeptidase A) in order to obtain characteristic oligopeptides. Among the resulting peptides, Gly-Pro-Hyp, which is highly indicative of collagen, has been used to assess the amount of collagen by comparing the Gly-Pro-Hyp peak intensities with the intensities of a spiked tripeptide (Arg-Gly-Asp). The approach presented herein is both simple and convenient and allows the determination of collagen in microgram quantities. In tissue samples such as cartilage, the actual collagen content has additionally been determined for comparative purposes by nuclear magnetic resonance spectroscopy subsequent to acidic hydrolysis. Both methods give consistent data within an experimental error of ±10%. Although the differentiation of the different collagen types cannot be achieved by this approach, the overall collagen contents of tissues can be easily determined.
Mit namhaften chirurgischen, aber auch ganz bewusst nichtchirurgischen Experten als Referenten startete Ende Mai 2019 der AO-Kurs Alterstraumatologie in Erfurt unter der Leitung von Professor Mückley und Professor Mayr. Ziel war es, den betagten Patienten in seiner Gesamtheit in den Mittelpunkt der Diskussion zu rücken und die Kursteilnehmer mit einem Arbeitszeug auszustatten, das sie befähigt, die komplexen Fragestellungen, die sich bei der Versorgung dieser Patientengruppe ergeben, zu bewältigen. Konsequenterweise startete der 1. Kurstag mit dem präoperativen Management geriatrischer Patienten. Wie ein Mantra zog sich der Grundsatz, dass der Sturz des alten Menschen bis zum Beweis des Gegenteils als Dekompensation einer (vorbestehenden) Grunderkrankung gesehen werden muss, durch die einzelnen Vorträge. Klar ersichtlich wurde durch diese Vorgehensweise, dass ein Therapiekonzept, welches nur die Verletzungsfolgen detektiert und behandelt, den Patienten nicht kausal versorgt. Unverzichtbar für die Behandlung von geriatrischen Patienten ist ein antikoagulatives Management mit Augenmaß. Um dieses wenig chirurgische Thema für den Arbeitsalltag in Notaufnahmen und Ambulanzen verständlich und sicher umsetzbar zu vermitteln, schloss sich ein Übersichtsvortrag und eine Handlungsempfehlung für den Umgang mit NOAKs an. Dauerbrenner in der alterstraumatologischen Versorgung sind die periprothetischen und periimplantären Frakturen. Diesem Thema wurde eine eigene Sitzung gewidmet. An zwei umfassende Übersichtsvorträge schloss sich ein bewertender Vortrag mit dem Ziel an, evidenzbasiertes Wissen in den Alltag zu übertragen. Die rege Diskussion war nicht zuletzt von den Erfahrungen der Kursteilnehmer gestärkt. Ebenso wurde dem Thema Sprunggelenkfrakturen im Alter ein eigener Themenblock gewidmet. Innovative Implantate, Standards der Behandlung, die Gefäßabklärung und Intervention sowie die mögliche Deckung von Weichteildefekten wurden ausführlich behandelt.Geriatrische Becken-und Wirbelkörperfrakturen sind eine eigene Entität. Bewährte Klassifikationen und Therapien lassen sich nicht immer auf osteoporotische Frakturen übertragen. Auch hier kann man einen rasanten Erkenntnisgewinn verzeichnen. Um eine breite Basis für eine angeregte Diskussion zu schaffen, wurden die Referenten in diesen Sitzungen zum "Science Slam"einem wissenschaftlichen Schlagabtauschgeladen. Kontroverse Ansichten waren gewünscht und ließen Raum dafür, Fallstricke zu erörtern und von Stolpersteinen berichtet zu bekommen.
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