Sehr frühe Frühgeburten sind ein vergleichsweise seltenes, gleichwohl dramatisches Ereignis im Leben der betroffenen Eltern. Darauf folgt die Behandlung des Frühchens auf der Intensivstation – eine Zeit, die von Ungewissheit, hoffnungsgebenden Momenten und tiefgreifenden Ängsten geprägt ist. Der Artikel zeigt auf der Basis von Interviews mit Fachkräften und Eltern, welche Belastungen Eltern in dieser Zeit wahrnehmen und was ihnen hilft, die Herausforderungen zu meistern.
Background Healthcare workers employed in emergency departments (EDs) are particularly affected by physical and verbal violence. Violent assaults can be committed by both patients and their attendants. Research on interventions for violence prevention is limited and previous studies report that ED employees feel unprepared for violent incidents. Thus, the current study aims to explore ED staff’s perceptions regarding available prevention measures, their effectiveness, barriers, and further needs in terms of violence prevention. Methods In accordance with the qualitative study design, 27 semi-structured interviews were conducted via telephone with doctors and nurses working in direct contact with patients in German EDs. Main subjects were advantages and disadvantages of currently available measures, barriers regarding their implementation, their perceived effectiveness, as well as further needs concerning violence prevention. The transcribed interviews were analysed according to Mayring’s qualitative content analysis. Results Participants described environmental (e.g., alarm systems), organisational (e.g., security service), and individual-focused measures (staff training, verbal de-escalation). Measures perceived as effective were, for instance, communication and security service. Both demands and barriers were often related to financial constraints, e.g., staff shortage led to higher workloads and less time to consider violence prevention. In most cases, guidelines or standard operating procedures (SOPs) regarding violence prevention were missing, unknown, or not perceived as helpful in their current form. Furthermore, screening tools were not applied in any of the EDs. Conclusions The workload in EDs needs to be decreased in order to enable violence prevention, e.g., by reducing patient inflow or by increasing personnel. In addition, violence prevention guidelines tailored to the requirements of the respective ED need to be developed. Hospitals should supply ED staff with such guidelines, e.g., in the form of SOPs, but more importantly, prevention measures have to be practiced and communicated. Furthermore, there is a need for research on the implementation of screening tools for violent behaviour, so that the focus would shift from managing violence to preventing violence.
Hintergrund Viele Mitarbeitende in der Notfallversorgung erleben verbale und körperliche Gewalt, die von Patient:innen oder Begleitpersonen ausgeht. Ziel der vorliegenden Arbeit ist es, Erkenntnisse darüber zu gewinnen, welche Maßnahmen zum Umgang mit Gewalt in der Notfallversorgung verfügbar sind und wie die Beschäftigten diese subjektiv bewerten. Methodik Eine deutschlandweite Querschnittserhebung wurde 2020 mittels eines Online-Fragebogens durchgeführt. Der Fragebogen enthielt Items zu Maßnahmen zur Gewaltprävention, -intervention und -nachbereitung. Quantitative Daten wurden deskriptiv, Freitextangaben gemäß der qualitativen Inhaltsanalyse nach Mayring ausgewertet. Ergebnisse An der Erhebung nahmen 349 Personen, davon 115 Leitungskräfte, teil. Die Verfügbarkeit von Sicherheitspersonal und eine standardisierte Meldung von Vorfällen wurden als wichtige Maßnahmen zum Umgang mit Gewalt erachtet. Von den Leitungskräften gaben 67 % an, keinen Sicherheitsdienst zu haben, während 56 % berichteten, dass gemeldete Gewaltereignisse nicht strukturiert aufgearbeitet werden. Eine hohe Arbeitsbelastung in der Notfallversorgung kann die Umsetzung von Maßnahmen behindern. Insgesamt wurde die Forderung nach verstärkter Unterstützung durch Vorgesetzte und die Klinikleitung deutlich. Schlussfolgerung Es zeigt sich, dass Beschäftigte bestimmte Maßnahmen als wirksam erachten, diese oft aber nicht konsequent umgesetzt werden. Es bedarf einer strukturierten Meldung von Gewaltvorfällen gegen Beschäftigte, um die Prävalenz realitätsnah abbilden zu können. Neben der Aufstockung des (Pflege‑)Personals kann der eingeschränkte Zutritt für Begleitpersonen zu einer Reduktion des Konfliktpotenzials führen.
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