Background: The aim of this systematic review of systematic reviews was to identify, summarise, and synthesise the available evidence of systematic reviews (SRs) and meta-analyses (MAs) on the preventative and therapeutic psychological and physical effects of forest-based interventions. Methods: Both bibliographic databases and grey literature sources were searched for SRs and MAs published until May 2020. Eight databases were searched for relevant articles: MEDLINE, Embase, Web of Science, Cochrane Library, PsycInfo, CiNii, EBSCO, and Scopus. Grey literature was sourced from Google Scholar and other web-based search tools. SRs and MAs that included randomised controlled (RCT), non-randomised controlled (NRCT), and non-controlled trials (NCT) on health-related effects of forest-based interventions were eligible if they had searched at least two databases. The methodological quality of eligible reviews was assessed by AMSTAR-2. Results: We evaluated 11 systematic reviews covering 131 different primary intervention studies, mostly from Asian countries, three of which included supplementary meta-analyses. The quality assessment resulted in moderate confidence in the results of two reviews, low confidence in six, and critically low confidence in three. The results of the eight moderate and low-rated reviews indicated that forest-based interventions are beneficial to the cardiovascular system, immune system, and mental health (in the areas of stress, depression, anxiety, and negative emotions). Evidence for the effectiveness of forest-based interventions on metabolic parameters in adults, the severity of atopic dermatitis in children and adolescents, and social skills and sociality in healthy primary school children was weak. Discussion/Conclusions: Evidence suggests beneficial therapeutic effects of forest-based interventions on hypertension, stress, and mental-health disorders, such as depression and anxiety. Changes in immunological and inflammatory parameters after forest therapy should be verified in bio-geographically native forests. In the future, more attention should be paid to careful planning, implementation, and reporting of primary studies and to systematic reviews on the effects of forest-based interventions.
<b><i>Einleitung:</i></b> Ziel dieser systematischen Übersicht war die Bewertung der verfügbaren Evidenz zur Wirkung der Kneipp-Therapie. <b><i>Methoden:</i></b> MEDLINE, Embase, Web of Science, Cochrane-Library und CAMbase wurden nach relevanten Artikeln, veröffentlicht zwischen 2000 und 2019, durchsucht. Graue Literatur wurde über Google Scholar und andere Tools bezogen. Studien mit jeglicher Art von Studiendesign, die die Effekte der Kneipp-Therapie untersuchten, wurden eingeschlossen. Die Qualitätsbewertung erfolgte mittels EPHPP-QAT. <b><i>Ergebnisse:</i></b> 25 Quellen, darunter 14 kontrollierte Studien, wurden eingeschlossen. Gemäß EPHPP-QAT wurden 3 Studien “stark”, 13 “moderat” und 9 “schwach” bewertet. Neun (64%) der kontrollierten Studien berichteten signifikante Verbesserungen nach Kneipp-Therapie im Gruppenvergleich bei chronisch-venöser Insuffizienz, Hypertonie, leichter Herzinsuffizienz, menopausalen Beschwerden und Schlafstörungen in verschiedenen Patientenkollektiven sowie verbesserte Immunparameter bei gesunden Probanden. Im Hinblick auf Depression und Angst bei Mammakarzinom-Patientinnen mit klimakterischen Beschwerden, Lebensqualität bei Post-Polio-Syndrom, krankheitsbedingten polyneuropathischen Beschwerden und Inzidenz von Erkältungsepisoden bei Kindern konnten keine signifikanten Gruppenunterschiede festgestellt werden. Elf unkontrollierte Studien berichteten Verbesserungen bei allergischen Symptomen, Dyspepsie, Lebensqualität, Herzratenvariabilität, Infekten, Hypertonie, Wohlbefinden, Schmerz und polyneuropathischen Beschwerden. <b><i>Diskussion/Schlussfolgerung:</i></b> Die Kneipp-Therapie scheint bei zahlreichen Beschwerdebildern in verschiedenen Patientenkollektiven positive Effekte zu bewirken. Zukünftige Studien sollten noch stärker auf eine methodisch sorgfältige Studienplanung achten (Kontrollgruppen, Randomisierung, adäquate Fallzahlen, Verblindung), um Verzerrungen entgegenzuwirken.
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