2017
DOI: 10.1007/s13300-017-0313-0
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A Practical Approach to Managing Hypoactive Sexual Desire Disorder in Women with Diabetes

Abstract: Female sexual dysfunction (FSD) is highly prevalent in women with diabetes mellitus (DM), yet it remains unaddressed, undiagnosed, and untreated. Hypoactive sexual desire disorder (HSDD) is the most common complaint among women with FSD, but there is a paucity of research into its multifactorial etiology. Flibanserin is the only therapy approved by the US Food and Drug Administration for treating acquired, generalized HSDD in premenopausal women. Women with DM diagnosed with HSDD may require a multidisciplinar… Show more

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“…This magnitude is similar to the study conducted among diabetic patients in Tanzania [17]. Other studies also reported high prevalence of sexual dysfunction among DM patients [18, 19]. But, this finding is lower compared with the study done in Iran [20], Tigray [21] and Felege Hiwot Referral Hospital, Northern Ethiopia [13].…”
Section: Discussionsupporting
confidence: 86%
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“…This magnitude is similar to the study conducted among diabetic patients in Tanzania [17]. Other studies also reported high prevalence of sexual dysfunction among DM patients [18, 19]. But, this finding is lower compared with the study done in Iran [20], Tigray [21] and Felege Hiwot Referral Hospital, Northern Ethiopia [13].…”
Section: Discussionsupporting
confidence: 86%
“…For instance, the studies conducted in Tigray and Felege Hiwot Referral Hospital used the International Index of Erectile Function (IIEF), and the study conducted in Iran used IIEF and Female Sexual Function Index (FSFI). The high prevalence of sexual disorders amongst DM patients could be due to prolonged hyperglycemia that causes impairment of sexual functions by causing atherosclerosis, diabetic neuropathy, diabetes-induced endothelial dysfunction and endocrinological changes [19, 22]. Yet, the high prevalence of sexual dysfunction in this study might be due to lack of control for some medical, psychological and drug-related factors that can affect sexual function.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 92%
“…1 Normal sexual health is a dynamic and harmonious state involving erotic and reproductive experiences, and fulfillment within a broken physical, emotional, interpersonal, social, and spiritual sense of wellbeing, in a culturally informed, freely and responsibly chosen and ethical framework; not merely the absence of sexual disorders. 2 Female sexual dysfunction (FSD) is a complex set of conditions associated with multiple biological, medical, psychological, and social risk factors. 3,4 The World Health Organization (WHO) defines FSD as "the various ways in which a woman is unable to participate in a sexual relationship as she would wish."…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
“…Darüber hinaus sind bei Frauen auch noch mechanische Irritationen der Schleimhäute durch unmittelbare Auswirkungen der Glykämie mit Beeinträchtigungen der Lubrikation zu berücksichtigen[11]. Die Prävalenz weiblicher sexueller Dysfunktion ist bei Frauen mit Diabetes erhöht, wird aber meist im Diabetesmanagement nicht berücksichtigt und dementsprechend nicht diagnostiziert oder behandelt[12]. Verminderte sexuelle Appetenz ("hypoactive sexual desire disorder" [HSDD] oder "female sexual interest/arousal disorder" -Nomenklatur nicht einheitlich) ist das am häufigsten geäußerte Problem.Eine bescheiden wirksame medikamentöse Therapie mit Flibanserin ist möglich, jedoch ist zur optimalen Versorgung eine multidisziplinäre Vorgehensweise erforderlich[12].…”
unclassified
“…Die Prävalenz weiblicher sexueller Dysfunktion ist bei Frauen mit Diabetes erhöht, wird aber meist im Diabetesmanagement nicht berücksichtigt und dementsprechend nicht diagnostiziert oder behandelt[12]. Verminderte sexuelle Appetenz ("hypoactive sexual desire disorder" [HSDD] oder "female sexual interest/arousal disorder" -Nomenklatur nicht einheitlich) ist das am häufigsten geäußerte Problem.Eine bescheiden wirksame medikamentöse Therapie mit Flibanserin ist möglich, jedoch ist zur optimalen Versorgung eine multidisziplinäre Vorgehensweise erforderlich[12]. Bei Verschreibung von Flibanserin muss eine Aufklärung zu möglichen Nebenwirkungen wie schwere Hypotonie, Schwindel, Synkope und Somnolenz v. a. in Zusammenhang mit Alkoholeinnahme, erfolgen[12].Studien zur Wirksamkeit von Flibanserin bei Frauen mit Diabetes liegen bisher nicht vor, weshalb eine Verschreibung vom behandelnden Arzt in Absprache mit der Patientin hinsichtlich des geringen zu erwartenden Effekts und der möglichen schweren Nebenwirkungen und Kosten abzuwägen ist [12].…”
unclassified