2005
DOI: 10.1007/s00508-005-0344-9
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Anthroposophic vs. conventional therapy of acute respiratory and ear infections

Abstract: Compared to conventional treatment, anthroposophic treatment of primary care patients with acute respiratory and ear symptoms had more favourable outcomes, lower antibiotic prescription rates, less adverse drug reactions, and higher patient satisfaction.

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“…In addition, the integrative approach had the additional benefit of creating more opportunity for personalization and more active parental participation with the caveat that such a proactive approach may not be suitable for all parents and patients [34], although this was not the case in our study. …”
Section: Discussioncontrasting
confidence: 43%
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“…In addition, the integrative approach had the additional benefit of creating more opportunity for personalization and more active parental participation with the caveat that such a proactive approach may not be suitable for all parents and patients [34], although this was not the case in our study. …”
Section: Discussioncontrasting
confidence: 43%
“…This study provides a useful addition to previous data reporting a beneficial effect of integrative measures in treating upper respiratory tract infections in children [34,39]. Complementary and alternative methods (CAM) are encouraging in this context, although data are insufficient to draw definitive conclusions [40,41].…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 83%
“…bei AM-Ärzten vergleichbare [30] oder geringere [40,58,68] Nebenwirkungsraten als in der Schulmedizin. So berichteten in der Schweiz 9% der Patienten, die einen AM-Arzt konsultierten, über Nebenwirkungen, gegenüber 15% der Patienten, die einen schulmedizinischen Arzt konsultierten (p = 0,003) [58].…”
Section: Materials Und Methodenunclassified
“…Entsprechend besagten die Vorgaben zur Erstellung des HTA-Berichts im Kontext von PEK, aus allen verfügbaren Arten von Evidenz eine Informationssynthese zu erstellen. Darüber hinaus bestehen folgende Besonderheiten der AMPraxis: AM ist häufig amalgamiert mit Schulmedizin; die Therapien werden im Komplex eines therapeutischen Gesamtsettings (Arzneimittel, Beratung, nichtpharmakologische Therapien, Diätempfehlungen) individualisiert eingesetzt; die Therapien sind meist nicht verblindbar (Monotherapien sind selten, das Setting ist essentieller Bestandteil der Therapie, es kommen viele nichtpharmakologische Therapien zur Anwendung); die Randomisationsbereitschaft ist sehr gering [9] (da die Patienten in der Regel gezielt und mit dezidiertem Therapiewunsch zur AM kommen [9,10] (2) Wirksamkeit -Reviews und klinische Studien: Reviews: Es wurden 4 aktuelle systematische Reviews gefunden; hiervon wurde eines [15] in den HTA-Bericht integriert, eines enthielt erhebliche Fehler [17], eines war unvollständig [18], eines betraf im wesentlichen experimentelle, präklinische Forschung [19]. …”
Section: Hintergrund Und Fragestellungunclassified