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ZusammenfassungDer Beitrag untersucht den komplexen Zusammenhang zwischen Ernährung, Stoffwechsel, Gehirnfunktion und mentaler Gesundheit. Er beleuchtet zwei zentrale, sich ergänzende Modelle – das Energiebilanzmodell und das Kohlenhydrat-Insulin-Modell –, um die Entstehung von Adipositas und metabolischen Dysfunktionen zu verstehen. Besondere Aufmerksamkeit wird zum einen der Rolle von Dopamin in der Ernährungsregulation und zum anderen von Insulin im Gehirn gewidmet, welche beide wesentlich an der Pathogenese neurodegenerativer und stressassoziierter psychischer Störungen beteiligt sind. Zudem wird die Bedeutung des Schlafes, der Ernährungsgewohnheiten wie beispielsweise medizinisch begleitete Kalorienrestriktion für mentale Gesundheit und das Konzept des „Brain Food“ beschrieben. Die Befunde verdeutlichen die Relevanz der Ernährungsmedizin für die Psychiatrie und Psychotherapie und der Berücksichtigung von Stoffwechselzuständen für die Prävention und Behandlung psychischer und neurodegenerativer Erkrankungen.
ZusammenfassungDer Beitrag untersucht den komplexen Zusammenhang zwischen Ernährung, Stoffwechsel, Gehirnfunktion und mentaler Gesundheit. Er beleuchtet zwei zentrale, sich ergänzende Modelle – das Energiebilanzmodell und das Kohlenhydrat-Insulin-Modell –, um die Entstehung von Adipositas und metabolischen Dysfunktionen zu verstehen. Besondere Aufmerksamkeit wird zum einen der Rolle von Dopamin in der Ernährungsregulation und zum anderen von Insulin im Gehirn gewidmet, welche beide wesentlich an der Pathogenese neurodegenerativer und stressassoziierter psychischer Störungen beteiligt sind. Zudem wird die Bedeutung des Schlafes, der Ernährungsgewohnheiten wie beispielsweise medizinisch begleitete Kalorienrestriktion für mentale Gesundheit und das Konzept des „Brain Food“ beschrieben. Die Befunde verdeutlichen die Relevanz der Ernährungsmedizin für die Psychiatrie und Psychotherapie und der Berücksichtigung von Stoffwechselzuständen für die Prävention und Behandlung psychischer und neurodegenerativer Erkrankungen.
The 2023 Multisociety Guidelines for the Management of Patients with Chronic Coronary Disease (CCD) is a collaborative effort between the American Heart Association (AHA) and the American College of Cardiology (ACC) that provides recommendations on the management of this condition. Efficient management of CCD involves non-pharmaceutical interventions that promote healthier lifestyles, such as increasing physical activity, adopting a balanced diet, and addressing tobacco misuse. These changes are critical to improving cardiovascular outcomes for individuals with CCD. In addition to lifestyle modifications, pharmacological and revascularization treatments also play an essential role in managing CCD. These treatments target the complex mechanisms of the disease, optimize cardiac function, and decrease the risk of adverse events. The combination of lifestyle changes and medicine-based medications enhances the quality of life and lowers mortality rates among individuals with CCD. This article review emphasizes the importance of non-pharmacological and pharmacological strategies that align with the AHA/ACC guidelines. In addition, the primary objective of this study is to enhance comprehension of the approaches that have led to better cardiovascular results for patients diagnosed with CCD.
BACKGROUND: Intermittent fasting (IF) has gained widespread attention globally as a dietary practice for its potential health benefits and role in weight management, metabolic health, and overall well-being. OBJECTIVE: This study aimed to evaluate the characteristics, reasons, and health outcomes of IF among individuals living in Riyadh, Saudi Arabia. METHODOLOGY: A web-based online study was conducted among individuals living in Riyadh, Saudi Arabia, over 3 months in 2024. Data collection was performed using a prevalidated series of questionnaires, following simple random sampling. Data analysis was conducted using Statistical Package for Social Sciences version 27.0 (SPSS Inc., Chicago, IL, USA). Chi-squared or Fisher’s test was used to find the association between variables at a significance level of P < 0.05. RESULTS: The prevalence of IF was 60.3%. The most frequent chronic diseases among the respondents were obesity (11.5%), diabetes (9.7%), and heart disease (8.0%). Energy deficiency was the most prevalent symptom during IF (18%; n = 61), followed by hunger and dizziness (15%; n = 60). Out of the 109 participants, around 33% reported practicing IF for less than a week, and 12.7% reported practicing it for more than 2 weeks. Among them, 17.7% followed a 12-h eating schedule for fasting, while 15.0% followed a 16-h fasting pattern and eight hours of food consumption. In this study, 11.5% of individuals lost <2 kg, 16.5% lost 3 kg, and 9% lost between 5 and 9.9 kg. Losing weight (27.4%; n = 93) and becoming healthy (26.5%; n = 90) were the most frequent reasons given by respondents for IF. Furthermore, 35.7% reported feeling better, while 22.7% reported great health after IF. Significant differences were found between the respondents’ age group and fasting pattern (P = 0.018). However, the findings did not reveal a significant difference between fasting pattern and respondent gender (P = 0.506). CONCLUSION: In conclusion, a sizable percentage of individuals practice IF with varying reasons, durations, and patterns. In addition, a significant percentage of respondents reported losing weight and feeling better after IF. The findings suggest that IF may be advantageous for a variety of health outcomes.
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