Hepatic encephalopathy and coma hepaticum are caused by a metabolic injury of the brain due to severe liver failure and/or portosystemic shunt. They are associated with an accumulation of cerebrotoxic metabolites in blood, urine, and cerebrospinal fluid (ammonia, mercaptans, short-chain fatty acids, phenols) and changes ofthe amino acid profile characterized by an increase ofaromatic (tyrosine, phenylalanine, tryptophan) and decrease of branched-chain (leucine/isoleucine, valine) amino acids. The complex biochemical abnormalities can be classified in an "intoxication hypothesis", which is based upon the action of cerebrotoxic compounds and in the "neurotransmitter hypothesis", which is based upon the cerebral synthesis of inactive (e.g. octopamine, ß-penylethanolamine) or inhibitory (e.g. serotonin, G ) neurotransmitter in combination with the decreased synthesis of Physiologie transmitters dopamine and noradrenaline. Both the estimation of cerebrotoxic metabolites and the measurement of false neurotransmitters (especially of octopamine) in serum or even in urine and cerebrospinal fluid can be utilized for diagnosis, follow-up and prognosis ofcoma hepaticum.
Keywords:Coma hepaticum -hepatic encephalopathy -cerebrotoxic metabolites -false neurotransmitter Die hepatische Enzephalopathie ist eine nicht-entzündliche, funktionell-metabolische Schädigung des Gehirns auf der Basis einer akuten oder chronischen massiven Leberzellinsuffizienz. Sie äußert sich in einer komplexen neuropsychiatrischen Symptomatik, die sich von Konzentrations-und Merkschwäche, Reizbarkeit Antriebsschwäche über Verwirrtheit und delirante Zustände, Flattertremor ("flapping tremor"), Schläfrigkeit und weiteren neuromuskulären Symptomen bis hin zum Stupor und Coma, dem finalen und in vielen Fällen letalen Stadium der Enzephalopathie erstreckt. Die verschiedenen Schweregrade der hepatogenen Enzephalopathie werden im allgemeinen in 4 Stadien eingeteilt (1): Stadium l (Prodromalstadium), Stadium II (drohendes Coma), Sta-dium IN (Stupor) und Stadium IV (tiefes Coma). Nach Art der zugrundeliegenden Lebererkrankung wird zwischen ,dem endogenen Leberzerfallscoma und dem Leberausfallscoma unterschieden (2). Das relativ seltene, nur für etwa 10% aller Comafälle verantwortliche Leberzerfallscoma (3) kann bei einer fulminant verlaufenden ausgeprägten Leberschädigung ohne vorherige Lebererkrankung aufgrund toxischer (Phalloidin, Paracetamol, Halothan, Tetrachlorkohlenstoff u.a.), infektiöser (fulminant verlaufende Virushepatitis, Rickettsieninfektion) oder zirkulatorischer (akute Lebervenenthrombose) Ursachen akut eintreten. Häufiger, mit ca. 60% der Fälle ist das exogene Leberausfallscoma Ursache einer schweren hepatogenen Enzephalopathie (3). Es entwickelt sich im Lab.med. 9: 231 (1985) 231 Brought to you by | University of Arizona Authenticated Download Date | 7/12/15 8:16 PM