▼ A correction of Class II malocclusions can be achieved during the growth period by dentoalveolar and skeletal changes, supported by functional orthopaedic appliances. The main functional objective of these devices is to eliminate all factors that may cause the malocclusion such as habits, parafunctions of the surrounding muscles, a forced bite and habitual breathing through the mouth. Retrospective cephalometric short-term studies of patients treated with the functional orthopaedic device Bionator document the kind and magnitude of the changes diff erentiated by the morphological character of the Class II fi ndings and the growth period. The Class I occlusion is achieved by dentoalveolar compensation during prepuberty and by skeletal growth adaptation during puberty. A comparison of initial and fi nal cephalometric variables of treated and untreated homogeneous control groups demonstrate the eff ect of the device. Uninfl uenced vs. infl uenced changes during the growth period reveal that the skeletal alterations are the same between the groups and only dento-alveolar alterations are diff erent. The treatment eff ect of the bionator is primarily dentoalveolar during prepuberty, later accompanied by individual natural growth during puberty. Long-term studies, 5 and 20 years after termination of the Bionator treatment served for the evaluation of the stability of skeletal and dentoalveolar changes. These cephalometric data illustrate the importance of patients' selection regarding morphological criteria by mandibular growth prediction, following the recommendation of Björk and Ödegaard, and precise planning of incisors positioning for a successful treatment. The comparision of patients successfully treated in the past with an untreated homogeneous test group from "Bolton Brush Growth Study" Center Zusammenfassung ▼ Die Korrektur einer Kl.-II-Bisslage kann während des Wachstums durch dento-alveoläre und skelettale Veränderungen, unterstützt durch funktionskieferorthopädische Apparaturen, erfolgen. Diese sollen, ihrer funktionellen Hauptaufgabe folgend, bei erworbenen Malokklusionen Habits, Dysfunktionen und Parafunktionen der das Zahnsystem umgebenden Muskulatur beseitigen, ebenso wie Zwangsbisse und eine habituelle Mundatmung. Retrospektive kephalometrische Kurzzeitstudien bei mit dem funktionskieferorthopädischen Gerät Bionator behandelten Patienten dokumentieren Art und Ausmaß der Veränderungen, diff erenziert nach dem morphologischen Charakter der Kl.-II-Befunde und der Wachstumszeit. Der erwünschte Kl.-I-Befund entsteht vorpubertär durch dento-alveoläre Kompensation, pubertär durch skelettale Wachstumsadaptation. Eine Gegenüberstellung ausgewählter kephalometrischer Variablen von Anfangs-und Endbefund behandelter und unbehandelter homogener Gruppen weisen die Gerätewirkung aus. Unbeeinfl usste vs. beeinfl usste Veränderungen wäh-rend der Wachstumszeit lassen erkennen, dass die skelettalen Veränderungen gleich, die dentoalveolären verschieden sind. Langzeitstudien, 5-20 Jahre nach Abschluss der Bionatorbehandlu...