SummaryThe aim of the present study was to evaluate the adjunction of lidocaine as a continuous intravenous (IV) infusion during general anaesthesia with isoflurane in a clinical setting. For this purpose sixty horses (ASA I-III) undergoing elective surgery were assigned to a prospective, blinded, randomized clinical trial. After induction of anaesthesia, isoflurane end-tidal concentration was set at 1.3% and subsequently adjusted to maintain surgical plane of anaesthesia. Horses assigned to the group ISO-L (n=40) received IV lidocaine (1.5 mg kg -1 , followed by 2.4 mg kg -1 hr -1 , reduced later to 2 mg kg -1 hr -1 ) until 15 minutes before the end of the anaesthesia, while the control group ISO (n=20) received physiologic saline solution. All horses were ventilated mechanically. Mean arterial pressure (MAP) was maintained over 70 mmHg by IV infusion of dobutamine when necessary. Recovery quality was scored from one (very good) to five (very poor). The isoflurane concentration required in ISO-L group decreased down to 24% less (1.2% vs. 1.57%, P<0.05) than in the ISO group with time. Physiological parameters were similar in both groups. Recovery phases were scored of slight, but significant poorer quality (P=0.034) in horses receiving lidocaine (2, IQR 1-3) than in the control group (1, IQR 1-2), although the quality was still acceptable. The use of a continuous IV infusion of lidocaine at 2-2.4 mg kg -1 hr -1 during general anaesthesia allowed for 24% reduction of the isoflurane requirement, without relevant difference in clinical cardiovascular parameters. Under the condition of the present study, the administration of lidocaine tended to reduce moderately the quality of recovery from anaesthesia. . Nach Prä-medikation mit Romifidin und Narkoseeinleitung mit Diazepam und Ketamin wurden die Tiere orotracheal intubiert und an ein Kreissystem angeschlossen. Die endexspiratorische Isoflurankonzentration wurde auf 1.3 % eingestellt und während der gesamten Narkosedauer angepasst, um ein Narkosestadium der chirurgischen Toleranz aufrechtzuerhalten. Nach 50 Minuten wurde die Infusionsrate des Lidocain auf 2 mg kg -1 h -1 reduziert und die Infusion 15 Minuten vor Narkoseende gestoppt. Die klinischen Standardparameter für Atmung und Kreislauf wurden aufgezeichnet. Durch mechanische Beatmung wurde der endexspiratorische CO 2 -Wert auf 5,3 kPa (40 mmHg) gehalten. Der mittlere arterielle Blutdruck wurde über 70 mmHg gehalten und wenn nötig durch Dobutamin Infusion unterstützt. Bei Anzeichen ungenü-gender Narkosetiefe (Nystagmus und/oder Bewegung), erhielten die Pferde Thiopental (0.5-1.5 mg kg -1 ). Bei Narkoseende erhielten die Pferde jeweils zusätzlich einen Bolus Romifidin (0.01 mg kg -1 ). Die Aufwachphase wurde bewertet von 1 (sehr gut) bis 5 (sehr schlecht). Die benötigte Isofluran Konzentration für die Pferde in der Gruppe ISO-L nahm während der gesamten Narkosedauer stetig ab, so dass nach 60 min 24% weniger Isofluran notwendig war (1.2%), als in der reinen ISO-Gruppe (1.57%). Die physiologischen Parameter waren...