Summary. Mycotic immunodiagnosis was performed in 325 patients with clinical evidence of systemic mycoses, over a 5‐year period, from different hospitals of Mexico City. Results showed 168 individuals that presented one positive serological test to Histoplasma capsulatum antigens. From these, only 27 patients were serologically positive to two or more tests, such as tube precipi‐tin, immunodiffusion, complement fixation, and ELISA, and developed signs and symptoms of a histoplasmosis clinically classified as primary pulmonary. Four of them presented an underlying disease including one positive HIV patient. Twenty‐two came from endemic histoplasmosis zones of the country and most of them acquired the disease in caves or uninhabited houses. The diagnosis of histoplasmosis should be based on reliable laboratory data which could raise more significant information of its incidence in Mexico.
Zusammenfassung. An 325 Patienten mit klinischem Verdacht auf eine Systemmykose wurden mykologisch‐immunologische Untersu‐chungen vorgenommen; die Patienten stammten aus verschiedenen Kliniken in Mexico City, die Studie lief uber einen Zeitraum von funf Jahren. Die Ergebnisse waren bei 168 Patienten in nur einem serologischen Test gegen Histoplasma capsulatum‐ Antigene positiv. Nur 27 Patienten reagier‐ten in zwei oder mehr Testen seropositiv (Röhrchenpräzipitation, Immundiffusion, Kom‐plementbindungsreaktion, ELISA) und entwik‐ kelten klinische Symptome einer Histoplasmose in Form einer primären Lungeninfektion. Vier von diesen litten an einer Grundkrankheit, einer davon war HIV‐positiv. Zweiundzwanzig kamen aus Histoplasmose‐Endemiegebieten Mexikos, und die meisten hatten die Krankheit in Höhlen oder unbewohnten Häusern erworben. Die Histoplasmose sollte mit mehr labordiagnostischem Aufwand diagnostiziert werden, um ihre Häu‐figkeit in Mexiko besser erfassen zu können.