2002
DOI: 10.1007/s00423-002-0327-5
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Perioperative effects of hepatic resection surgery on hemodynamics, pulmonary fluid balance, and indocyanine green clearance

Abstract: After liver resection the physiological response resulted in elevated cardiac output and moderate pulmonary edema. Dynamic liver function was elevated within 24 h due to an increase in perfusion and regeneration activity of the remaining parenchyma.

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“…[16] Several previous studies performed restriction of intraoperative fluids to maintain low CVP during hepatic resection and then replaced the cumulative fluid deficit after resection in right hepatectomy for living donors, this is similar to the restriction policy implemented in our current research protocol which allowed only for insensible loss to be replaced during resection. [171819]…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…[16] Several previous studies performed restriction of intraoperative fluids to maintain low CVP during hepatic resection and then replaced the cumulative fluid deficit after resection in right hepatectomy for living donors, this is similar to the restriction policy implemented in our current research protocol which allowed only for insensible loss to be replaced during resection. [171819]…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…Obwohl die Inzidenz der koronaren Herzerkrankung bei Patienten mit alkoholisch bedingter Zirrhose signifikant geringer ist als bei Patienten mit Leberzirrhose infolge viraler Hepatitiden [18], sollte gerade aufgrund einer möglichen präoperativen und auch postoperativ sich manifestierenden hyperdynamen Herzkreislaufsituation [19] das Vorliegen einer koronaren Herzerkrankung ausgeschlossen werden. So erstaunt es nicht, dass Patienten mit positiver kardialer Anamnese insbesondere bei ischämischer Herzerkrankung nach leberchirurgischen Eingriffen eine erhöhte kardiale Morbidität aufweisen [20].…”
Section: Präoperative Evaluation Und Vorbereitungunclassified
“…Insgesamt ist es trotz der groûen Anzahl an Publikationen weiterhin schwierig eine klare Korrelation zwischen präoperativ [59]. Es erscheint daher sinnvoll bei Patienten nach erweiterten Leberresektionen ähnliche Prinzipien wie bei Patienten mit einer Leberzirrhose in der postoperativen Therapie anzuwenden.…”
Section: Leberfunktionunclassified