1999
DOI: 10.1128/jvi.73.10.8630-8639.1999
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Postinoculation PMPA Treatment, but Not Preinoculation Immunomodulatory Therapy, Protects against Development of Acute Disease Induced by the Unique Simian Immunodeficiency Virus SIVsmmPBj

Abstract: The fatal disease induced by SIVsmmPBj4 clinically resembles endotoxic shock, with the development of severe gastrointestinal disease. While the exact mechanism of disease induction has not been fully elucidated, aspects of virus biology suggest that immune activation contributes to pathogenesis. These biological characteristics include induction of peripheral blood mononuclear cell (PBMC) proliferation, upregulation of activation markers and Fas ligand expression, and increased levels of apoptosis. To investi… Show more

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Cited by 12 publications
(2 citation statements)
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“…Of many animal models, the SIV-rhesus macaque also yields important information related to NeuroAIDS disease (31,32). The monkey animal model using SIV recapitulates NeuroAIDS in great part (33) and infection of CNS is supported by animal model studies as well. A neurovirulent clone of SIV was isolated that causes CNS lesions.…”
Section: Inflammationmentioning
confidence: 99%
“…Of many animal models, the SIV-rhesus macaque also yields important information related to NeuroAIDS disease (31,32). The monkey animal model using SIV recapitulates NeuroAIDS in great part (33) and infection of CNS is supported by animal model studies as well. A neurovirulent clone of SIV was isolated that causes CNS lesions.…”
Section: Inflammationmentioning
confidence: 99%
“…Grundsätzliche und mit Vorbehalt zu interpretierende, tierexperimentelle Untersuchungen (9)(10)(11)(12)(13)(14)(15)(16)(17)(18)(19)(20)(21)(22) lassen zusätzlich vermuten, dass -der Wirkmechanismus einer PEP nicht allein auf einer vollständigen Blockade der initialen Infektion beruht, -zumindest ein Teil der Wirksamkeit auf einer durch die Medikamente geschützten Entwicklung einer kompetenten zellulären Immunantwort beruhen könnte, -die Wirksamkeit der PEP vom Beginn und der Dauer der Medikamentengabe ebenso wie von der Auswahl der Medikamente abhängig ist, -die Verlängerung der Behandlungsdauer möglicherweise einen verzögerten Behandlungsbeginn in Grenzen kompensieren kann, -bei unvollständigem Schutz eine Verzögerung der Infektion (Virämie, Antikörperbildung) um ca. 1-3 Wochen nach Ende der Prophylaxe zu erwarten ist.…”
Section: Grundlagen Und Voraussetzungenunclassified