Summary: The reliability of lysozyme (EC. 3.2.1.17) activity estimations with the lysoplate assay method of Osserman &Lawlor ((1966), J. Exp. Med. 124, in the feces of infants was investigated. It was found that the precision of the method is relatively high, despite the influence of inhibitors present in material investigated.The activity of lysozyme in feces was estimated in a control group of 50 healthy infants and in a group of 152 infants with acute diarrhoea. All infants investigated were artificially nourished. In the latter group the activity of lysozyme was estimated twice: a) at the beginning of clinically active phase of the disease and b) in the convalescence period immediately after withdrawal of clinical symptoms.The range of normal values was 14.9-77.0 (average 44.0) of egg-white lysozyme units/g dry feces. In acute diarrhoea the activity of lysozyme in feces was found to be elevated in 72.4% of cases in the first determination and in an additional 7.6% of cases in the second determination (i.e. a total of 80% of cases in both determinations). The average elevations of lysozyme activity in the feces and the dynamics of their normalization after withdrawal of clinical symptoms were generally related to the severity of the disease.
Diagnostische Bedeutung der Bestimmung von Lysozym in Faeces bei Kindern mit akuter DiarrhöeZusammenfassung: Die Zuverlässigkeit der Bestimmung von Lysozym (EC. 3.2.1.17) mit dem "lyso-plate-assay" von Osserman & Lawlor ((1966), J. Exp. Med. 124, 921-952) in Faeces von Kindern wurde untersucht. Ungeachtet des Einflusses von Inhibitoren im Untersuchungsmaterial wurde festgestellt, daß die Präzision der Methode relativ hoch ist.Lysozym wurde in Faeces von 50 gesunden Kindern (Kontrollgruppe) und 152 Kindern mit akuter Diarrhöe bestimmt. Alle Kinder wurden mit künstlicher Nahrung ernährt. In der Gruppe der kranken Kinder wurde Lysozym a) zu Beginn der klinisch aktiven Phase der Erkrankung und b) in der Gesundungsphase unmittelbar nach Verschwinden der klinischen Symptome bestimmt.Der Normalbereich lag bei 14,9-77,0 (x = 44,0) Eiklar-Lysozym-Einheiten/g Trpckenfaeces. Bei akuter Diarrhöe war Lysozym in 72,4% der Fälle bei der ersten und in zusätzlich 7,6% der Fälle bei der zweiten Bestimmung (insgesamt also 80% äer Fälle) erhöht. Die erhöhten Werte für Lysozym in Faeces und der Verlauf der Normalisierung und Verschwinden der klinischen Symptome waren generell mit der Schwere der Erkrankung korreliert.