Selective proximal vagotomy (SPV) and pyloroplasty were used in 383 patients with duodenal ulcers and 55 with gastric ulcers; the results were retrospectively evaluated 5-9 years postoperatively. In elective surgery the mortality was 1.8 %, in emergency operations 8.9 % (20.1 for bleeding, 5.5 ~ for perforation). Relaparotomy became necessary in 6.8 % and the rate was 3.2 during the first hospital stay. In 11.1~ symptomatic recurrent ulceration developed 6 months to 6 years postoperatively. Recurrent ulcers were observed in 9.1 ~o; 50 ~o were treated operatively. In a period of 5 -9 years after SPV and pyloroplasty, 5.59/0 of the patients complained of dumping and 4.8 % of diarrhea. According to the Visick grading system, results were poor in 9.1%, satisfactory in 10~o, and good or excellent in 80.9~o.Zusammenfassung. 383 Ulcus duodeni-und 55 Ulcus ventriculi-Patienten, bei denen eine selektiv proximale Vagotomie (SPV) mit Pyloroplastik durchgeffihrt wurde, werden retrospektiv 5-9 Jahre postoperativ ausgewertet. Die Letalitfit der Elektiveingriffe betrug 1,8 ~o, die der Notfalloperationen (20,1 ~o Ulcusblutungen, 5,5~ Ulcusperforationen) 8,9~. 6,8% der operierten Patienten muBten relaparotomiert werden. W/ihrend der ersten station/iren Behandlung war eine Reoperation in 3,2 ~o notwendig. Symptomatische Rezidiv-Ulcera entwickelten sich in 11,1 ~o innerhalb yon 0,5-6 Jahren postoperativ. Gesicherte Ulcusrezidive lagen in 9,1~ vor, yon denen je die Hfilfte operativ und konservativ behandelt wurden. 5 -9 Jahre nach SPV mit Pyloroplastik klagten 5,5 ~ der Patienten fiber Dumping und 4,8 % fiber Diarrhoen. Nach dem Visick-Schema hatten 9,1% der Patienten ein schlechtes, 10 % ein befriedigendes und 80,9 ~o ein gutes und exzellentes Ergebnis.