2007
DOI: 10.1055/s-2007-966977
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Stellenwert der Blutabnahme vor Adenotomie

Abstract: In accordance with the current literature our data show that bleeding after adenoidectomy is a rare complication. In contrast to many other studies, we also report weak bleedings from the epipharynx. Blood tests were routinely performed prior to every operation with little benefit. Only 4 patients were definitely not scheduled for surgery as a consequence of the preoperative blood test. Patients with bleeding complications were not suspicious regarding laboratory workup. We therefore conclude that blood tests … Show more

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“…[11,22,23]. Eine standardisierte präoperative Dokumentation der Blutungsanamnese wird jedoch dringend empfohlen [24]. Das alleinige Routinelabor, vor allem der PTT-Wert, liefert bei leichten Koagulopathien keinen sicheren Hinweis zum Ausschluss einer Gerinnungsstörung wie dem vWS.…”
Section: Präoperativer Fragebogen Zur Blutgerinnungsanamneseunclassified
“…[11,22,23]. Eine standardisierte präoperative Dokumentation der Blutungsanamnese wird jedoch dringend empfohlen [24]. Das alleinige Routinelabor, vor allem der PTT-Wert, liefert bei leichten Koagulopathien keinen sicheren Hinweis zum Ausschluss einer Gerinnungsstörung wie dem vWS.…”
Section: Präoperativer Fragebogen Zur Blutgerinnungsanamneseunclassified
“…Risikofaktoren für Blutungen nach Tonsillektomie bei älteren Patienten sind der mittlere arterielle Blutdruck, höheres Alter, eine chronische Tonsillitis, sowie ein verstärkter intraoperativer Blutverlust [6]. Alle erwähnten Risikofaktoren werden nicht mit dem Routinegerinnungslabor erfasst, weshalb Thrombozytenzahl, INR und aPTT zum Ausschluss einer Blutungsneigung vor HNO-Eingriffen nicht ausreichend sind [7][8][9][10]. Die standardisierte Anamnese mit Checkliste erfasst Patienten mit Blutungsneigung sicherer.…”
Section: Präoperative Labordiagnostikunclassified
“…Furthermore, risk factors for post-tonsillectomy hemorrhage in older patients were mean arterial blood pressure, older age, a history of chronic tonsillitis, and excessive intraoperative blood loss [ 6 ] that cannot be assessed by a laboratory workup. Hence, unselective screening of platelet count, INR and aPTT is widely concluded not to be sufficient to identify patients at a higher bleeding risk before ENT surgery [ 7 ], [ 8 ], [ 9 ], [ 10 ]. It is a safer procedure to assess the standardized history of patients with bleeding risk by means of a checklist.…”
Section: Preoperative Risk Assessmentmentioning
confidence: 99%