2019
DOI: 10.1371/journal.pmed.1002873
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The use of validated and nonvalidated surrogate endpoints in two European Medicines Agency expedited approval pathways: A cross-sectional study of products authorised 2011–2018

Abstract: BackgroundIn situations of unmet medical need or in the interests of public health, expedited approval pathways, including conditional marketing authorisation (CMA) and accelerated assessment (AA), speed up European Medicines Agency (EMA) marketing authorisation recommendations for medicinal products. CMAs are based on incomplete benefit-risk assessment data and authorisation remains conditional until regulator-imposed confirmatory postmarketing measures are fulfilled. For products undergoing AA, complete safe… Show more

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“…In addition, the conditional approval procedure as it is applied today allows the industry to launch new medicines into the market based on incomplete datasets (e.g. data from phase II trials) (EMA, 2016b; EMA, 2017), thereby possibly contributing to the widening of the research gap (Gellad and Kesselheim, 2017;Gyawali et al, 2019;Schuster Bruce et al, 2019). Care should be taken that in our efforts to establish the treatment optimization concept, we do not inadvertently magnify the underlying problem.…”
Section: Discussionmentioning
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“…In addition, the conditional approval procedure as it is applied today allows the industry to launch new medicines into the market based on incomplete datasets (e.g. data from phase II trials) (EMA, 2016b; EMA, 2017), thereby possibly contributing to the widening of the research gap (Gellad and Kesselheim, 2017;Gyawali et al, 2019;Schuster Bruce et al, 2019). Care should be taken that in our efforts to establish the treatment optimization concept, we do not inadvertently magnify the underlying problem.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…Moreover, the accelerated and conditional marketing authorization mechanisms launched by FDA and EMA respectively have further solidified the use of surrogate endpoints in clinical trials (Fleming, 2005;Downing et al, 2014;Hoekman et al, 2015). While these schemes allow promising new therapies addressing unmet medical needs to enter the market faster, the antineoplastic drugs following such expedited approval pathways are rarely shown to increase patients' overall survival or quality of life in subsequent confirmatory trials (Gyawali et al, 2019;Schuster Bruce et al, 2019). These results suggest that the regulatory approval procedure does not sufficiently filter out medicines that are of limited value to patients and their healthcare providers (Prasad, 2017), which in turn contributes toward the issue of medical reversal, i.e.…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
“…Primary endpoints were categorized as surrogate or clinical efficacy endpoints, or safety endpoints based on the information provided by the European public assessment report and on previous literature describing the type of endpoints in pivotal studies for conditionally approved drugs. 18 Considering post-approval studies, all SOBs were extracted from EMA documents following previously published procedures. 17 The number of SOBs per drug and their original due dates and final submission dates (if applicable) were recorded.…”
Section: Data Extractionmentioning
confidence: 99%
“…systematischen Reviews analysiert, insbesondere hinsichtlich der Konsequenzen, die aus der zunehmenden Verwendung von Surrogatendpunkten (z. B. Ansprechrate, PFS, DFS) in beschleunigten Zulassungsverfahren resultieren [ 2 6 ]. Diese Analysen ergaben übereinstimmend, dass die Verwendung von Surrogatendpunkten die Durchführung klinischer Studien zu Onkologika beschleunigen kann, nur selten jedoch während der Nachbeobachtung eine Verlängerung des OS oder zumindest eine Verbesserung der Lebensqualität als patientenrelevanter Nutzen überzeugend gezeigt werden kann und zudem weitere klinische Studien nach der Zulassung zum Nutzen der neuen Arzneimittel nur selten durchgeführt werden [ 3 6 ].…”
unclassified
“…B. Ansprechrate, PFS, DFS) in beschleunigten Zulassungsverfahren resultieren [ 2 6 ]. Diese Analysen ergaben übereinstimmend, dass die Verwendung von Surrogatendpunkten die Durchführung klinischer Studien zu Onkologika beschleunigen kann, nur selten jedoch während der Nachbeobachtung eine Verlängerung des OS oder zumindest eine Verbesserung der Lebensqualität als patientenrelevanter Nutzen überzeugend gezeigt werden kann und zudem weitere klinische Studien nach der Zulassung zum Nutzen der neuen Arzneimittel nur selten durchgeführt werden [ 3 6 ]. Es ist deshalb auch nicht überraschend, dass in den insgesamt 193 Beschlüssen des Gemeinsamen Bundesausschusses (G-BA) zu den im Zeitraum zwischen Anfang 2011 und Mai 2020 abgeschlossenen Verfahren der frühen Nutzenbewertung zu Onkologika, darunter auch viele Orphan-Arzneimittel, der Zusatznutzen gegenüber der zweckmäßigen Vergleichstherapie in mehr als der Hälfte der Beschlüsse als nicht belegt, nicht quantifizierbar oder (sehr selten) als geringer bewertet wurde [ 8 ].…”
unclassified