Rising childhood obesity with its detrimental health consequences poses a challenge to the health care system. Community-based, multi-setting interventions with the participatory involvement of relevant stakeholders are emerging as promising. To gain insights into the structural and processual characteristics of stakeholder networks, conducting a network analysis (NA) is advisable. Within the program “Family+—Healthy Living Together in Families and Schools”, a network analysis was conducted in two rural model regions and one urban model region. Relevant stakeholders were identified in 2020–2021 through expert interviews and interviewed by telephone to elicit key variables such as frequency of contact and intensity of collaboration. Throughout the NA, characteristics such as density, centrality, and connectedness were analyzed and are presented graphically. Due to the differences in the number of inhabitants and the rural or urban structure of the model regions, the three networks (network#1, network#2, and network#3) included 20, 14, and 12 stakeholders, respectively. All networks had similar densities (network#1, 48%; network#2, 52%; network#3, 42%), whereas the degree centrality of network#1 (0.57) and network#3 (0.58) was one-third higher compared with network#2 (0.39). All three networks differed in the distribution of stakeholders in terms of field of expertise and structural orientation. On average, stakeholders exchanged information quarterly and were connected on an informal level. Based on the results of the NA, it appears to be useful to initialize a community health facilitator to involve relevant stakeholders from the education, sports, and health systems in projects and to strive for the goal of sustainable health promotion, regardless of the rural or urban structure of the region. Participatory involvement of relevant stakeholders can have a positive influence on the effective dissemination of information and networking with other stakeholders.
Background: The number of patients with obesity continues to increase in our society. At the same time, digitalization defines our everyday life. Therefore, the question arises whether to use digital media for effective treatments against obesity. Aim of this review is a concise presentation of effects of media-assisted therapeutic approaches. Methods: A systematic literature research in multiple scientific databases, PubMed, Web of Science and Cochrane Library, was performed for literature published in the last 10 years (cut-off date 12.07.2017). Only randomized controlled trials using digital support for treatment and/or aftercare of obese adults aged between 18 to 70 years were included into the analysis. Results: Overall, 14 trials with data on a total of 4979 participants were included in this review. Generally, there are positive trends for increased moderate to vigorous physical activity by the use of digital media. A simultaneous usage of various digital media, which focus on important aspects of activity behavior, has proven to be effective. A combination of various digital media shows the greatest positive effect and could significantly increase physical activity. However, the biggest potential was found in mixed approaches combining digital devices and personal face-to-face support. Conclusions: Therapeutic approaches using digital media for supporting obesity treatment did not show superior benefit over traditional personal therapeutic methods. Nevertheless, using both methods together offered the greatest potential for successful obesity therapy. However, there is a backlog of transparency concerning information about the content of treatment. Furthermore, there is a lack of valid data about aftercare and followup.
Zusammenfassung Hintergrund Steigende Adipositasprävalenzen im Kindes- und Jugendalter sind geprägt von ungesunden Lebensweisen wie geringer Bewegung durch hohen Medienkonsum. Neueste Studien nutzen die Erreichbarkeit dieser Zielgruppe durch digitale Medien, womit Technologien neue Ansätze in der Interventionsgestaltung der Gewichtsreduktion darstellen. Allerdings stellt sich die Frage, welche digitalen Kombinationen und methodischen Programmkonzepte effektive Body-Mass-Index(BMI)-Veränderungen bedingen. Ziel Um Erkenntnisse über effektive Maßnahmengestaltung und Medieneinsatz zu gewinnen, sollen digitale Interventionsstrategien zur BMI-Reduktion übergewichtiger Kinder und Jugendlicher analysiert und bewertet werden. Methoden Ein systematischer Review wurde in den Datenbanken Medline via PubMed, Science Direct und Web of Science zur Analyse von Studien aus den Jahren 2016 bis 2021 über Veränderungen im BMI und BMI-Z-Score von übergewichtigen und adipösen 6‑ bis 18-Jährigen durchgeführt. Die methodische Studienqualität wurde nach den Richtlinien des Cochrane Risk of Bias bewertet. Ergebnisse Aus 3974 Studien wurden 7 Artikel identifiziert, die den Einsatz von Fitnessarmbändern, Smartphones und computerbasierten Programmen beschreiben. Alle Medien erzielten BMI-Reduktionen, wobei Smartphoneinterventionen via Anrufe und Nachrichten die signifikantesten Veränderungen bewirkten. Diskussion Smartphones bieten als Anbieter digitaler Programme (z. B. Apps) effektive Ansatzpunkte zur Adipositasreduktion. Auf Basis der Datenlage bestätigt sich neben der Auswahl und der Kombination mehrerer Medien die Relevanz des Familieneinbezugs und die methodische Fundierung der Maßnahmen. Aufgrund des jungen Alters der Teilnehmenden müssen mediale Interventionen zielgruppengerecht zugänglich gemacht werden.
Zusammenfassung. Theoretischer Hintergrund: Die motorische Leistungsfähigkeit (MLF) spielt eine zentrale Rolle in der Kindesentwicklung. Über den Verlauf der MLF über die Grundschulzeit in Abhängigkeit auffälliger motorischer Leistungen im Vorschulalter liegen nur wenige Befunde vor. Fragestellung: Liegen unterschiedliche Entwicklungsverläufe der MLF bei Kindern mit motorisch auffälligen Leistungen in der Fein- und Grobmotorik vor? Methode: Innerhalb einer Längsschnittstudie wurden die motorischen Dimensionen Kraft, Ausdauer, Schnelligkeit, Koordination und Beweglichkeit von Grundschulkindern ( N = 424) jährlich untersucht und mittels Varianzanalyse mit Messwiederholung geprüft. Ergebnisse: Kinder, die vor Schuleintritt grob- oder feinmotorische Auffälligkeiten (9-15 %) aufwiesen, blieben in ihrer motorischen Entwicklung deutlich hinter motorisch unauffälligen Kindern zurück. Diskussion und Schlussfolgerung: In der Folge können sich erhebliche Einschränkungen für die Alltagsmotorik und das Erlernen komplexer Bewegungen ergeben. Um gleiche motorische Startbedingungen für die betroffenen Kinder herzustellen, stellt die Erweiterung der bewegungsbezogenen Förderung der MLF vor Schulbeginn einen notwendigen Ansatz dar.
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