In total, 132 cancer patients in four oncology outpatient clinics in Hamburg completed a questionnaire consisting of a newly designed instrument for measuring psychosocial support. In this questionnaire, patients were asked about their knowledge of institutions offering support, their previous participation in psychosocial support, the reasons for participation and their experience with and attitude towards it. A second section consisted of standardized instruments: the EORTC QLQ-C30 questionnaire (Aaronson), the Brief Symptom Inventory (Derogatis and Melisaratos), the List of Physical Complaints (von Zerssen and Koller) and the Impact of Event Scale (Horowitz). Descriptive and variance-analytical methods were used for the analysis of results. Most respondents were women (88%). The largest group (72%) had a history of breast cancer. A total of 28% of the patients in the sample had participated in psychosocial support, about 4% of these in self-help groups. Participants in psychosocial support did not differ from non-participants in gender, but they were significantly younger. They showed considerably higher scores in emotional and physical distress than non-participants, their attitude towards psychosocial support was more positive, and they had more knowledge about institutions offering support than non-participants. The main reasons listed for their participation in psychosocial support were mental distress, a desire to obtain help, and the wish to cope with the illness. The main reason for not participating was sufficient support from the family, friends or doctors.
Die Kinder psychisch kranker Eltern sind als Hochrisikogruppe für die Entwicklung psychischer Störungen bekannt, wobei die Zahlen betroffener Kinder in verschiedenen Studien schwanken. Bei der Frage, ob die Kinder später selbst erkranken, spielen Risiko- und Schutzfaktoren eine entscheidende Rolle. Im Rahmen einer Elternbefragung wurden psychopathologische Auffälligkeiten von Kindern psychisch kranker Eltern untersucht (n = 62). Kinder psychisch kranker Eltern weisen drei- bis zu siebenfach erhöhte Auffälligkeitsraten gegenüber der Allgemeinbevölkerung auf. Die Auffälligkeiten der Kinder stehen im Zusammenhang mit der subjektiv erlebten elterlichen Beeinträchtigung durch die Erkrankung. Die Ergebnisse geben deutliche Hinweise darauf, dass die Entwicklung geeigneter präventiver Maßnahmen sinnvoll und notwendig erscheint.
The results reveal the necessity of preventive programmes, especially in case of personality disorders. In addition the necessity for external assessment of the children becomes clear, especially in those cases where the parents exhibit a poor acceptance of their disease.
Kinder psychisch kranker Eltern weisen im KINDL-R eine schlechtere Lebensqualität auf als eine Referenzstichprobe. Der Einfluss der Diagnosegruppe der elterlichen Erkrankung erweist sich als bedeutsam. Es gibt einige Zusammenhänge zu den unspezifischen elterlichen Erkrankungsvariablen: Je höher der Schweregrad der elterlichen Erkrankung, desto beeinträchtigter die familiäre Lebensqualität der Kinder. Wenn außerdem somatische Erkrankungen der Eltern vorliegen, ist die Lebensqualität stärker beeinträchtigt. Je länger die elterliche Erkrankung andauert und je länger die Kinder der Erkrankung ausgesetzt sind, desto positiver werden freundschaftliche Beziehungen der Kinder eingeschätzt. Schließlich ist die Lebensqualität der Kinder schlechter, wenn die subjektive elterliche Beeinträchtigung durch die Erkrankung höher ist und die Kinder bereits psychische Auffälligkeiten zeigen.
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