ZusammenfassungDie Diabetesprävalenz liegt in der Altersgruppe ab 80 Jahren bei über 30 %. Bei der Diagnostik und Therapie älterer Menschen mit Typ-1- und Typ-2 Diabetes müssen altersspezifische Besonderheiten wie funktionelle und kognitive Einschränkungen sowie Komorbiditäten und Aspekte der Polypharmazie in besonderem Maße berücksichtigt werden. Die S2k-Leitlinie der Deutschen Diabetes Gesellschaft wurde mit 6 weiteren Fachgesellschaften (Deutsche Gesellschaft für Kardiologie, Deutsche Gesellschaft für Allgemeinmedizin und Familienmedizin, Deutsche Gesellschaft für Geriatrie, Deutsche Gesellschaft für Ernährungsmedizin, Deutsche Gesellschaft für Pflegewissenschaft, Deutsche Gesellschaft für Palliativmedizin) und der Patientenvertretung (DBW) erarbeitet. Therapieziele wie Erhalt der Lebensqualität und strikte Vermeidung von Akutkomplikationen wie schwere Hypoglykämien treten in den Vordergrund. HbA1c-Ziele sollten gemeinsam mit den Patienten in Abhängigkeit der individuellen Wünsche und Fähigkeiten festgelegt werden. Altersspezifische Besonderheiten einzelner Medikamente müssen insbesondere im Kontext der Multimorbidität beachtet werden. In der Leitlinie werden pflegerische Aspekte, Schnittstellenmanagement, Schmerztherapie sowie häufige Komorbiditäten bei Diabetes wie Hypertonie, Frailty, Sarkopenie, Demenz, Depression, End-of-Life Situationen ausführlich dargestellt.
This practice guideline is aimed at all professional groups caring for people with type 2 diabetes mellitus (T2Dm). In addition to the multifaceted aspects of nutrition in diabetes, there is a particular call for individualization of therapy, counseling, empowerment, and diabetes self-management [1][2][3]. Therefore, the Nutrition Committee of the DDG has set the goal to compile practice guidelines on nutrition as target group-specific as possible with the highest available evidence. In doing so, it is considered necessary to treatment forms separately presentation since the therapeutic significance of nutrition differs significantly in each case and must be seen against the background of different drug therapy components.T2Dm is characterized by a progressive course in terms of β-cell insufficiency, which progresses at different rates in different indi-viduals [4][5][6][7]. Against this background, patients with T2Dm have both quite different characteristics and treatment regimens [8].For patients with special life circumstances, e. g., sarcopenia and need for long-term care, diets must be designed taking strong consideration of personal preferences and with an emphasis on meeting protein requirements.Overall, as a result, nutritional therapy needs to be highly individualized to realize its full potential.The option of individualized nutritional counseling, including via telemedicine, should therefore be used more widely and intensively in people with T2Dm. The general goals are to promote balanced eating habits, provide training on appropriate portion sizes, and address individual dietary needs while maintaining enjoyment of food and providing practical tools for meal planning. Individualized nutrition counseling sessions include evidence-based topics
scite is a Brooklyn-based organization that helps researchers better discover and understand research articles through Smart Citations–citations that display the context of the citation and describe whether the article provides supporting or contrasting evidence. scite is used by students and researchers from around the world and is funded in part by the National Science Foundation and the National Institute on Drug Abuse of the National Institutes of Health.