Background In Neonatal Intensive Care Units (NICUs) premature infants are exposed to various acoustic, environmental and emotional stressors which have a negative impact on their development and the mental health of their parents. Family-centred music therapy bears the potential to positively influence these stressors. The few existing studies indicate that interactive live-improvised music therapy interventions both reduce parental stress factors and support preterm infants’ development. Methods The present randomized controlled longitudinal study (RCT) with very low and extremely low birth weight infants (born <30+0 weeks of gestation) and their parents analyzed the influence of music therapy on both the physiological development of premature infants and parental stress factors. In addition, possible interrelations between infant development and parental stress were explored. 65 parent-infant-pairs were enrolled in the study. The treatment group received music therapy twice a week from the 21st day of life till discharge from hospital. The control group received treatment as usual. Results Compared to the control group, infants in the treatment group showed a 11.1 days shortening of caffeine therapy, 12.1 days shortening of nasogastric/ orogastric tube feed and 15.5 days shortening of hospitalization, on average. While these differences were not statistically significant, a factor-analytical compound measure of all three therapy durations was. From pre-to-post-intervention, parents showed a significant reduction in stress factors. However, there were no differences between control and treatment group. A regression analysis showed links between parental stress factors and physiological development of the infants. Conclusion This pilot study suggests that a live-improvised interactive music therapy intervention for extremely and very preterm infants and their parents may have a beneficial effect on the therapy duration needed for premature infants before discharge from hospital is possible. The study identified components of the original physiological variables of the infants as appropriate endpoints and suggested a slight change in study design to capture possible effects of music therapy on infants’ development as well. Further studies should assess both short-term and long-term effects on premature infants as well as on maternal and paternal health outcomes, to determine whether a family-centered music therapy, actually experienced as an added value to developmental care, should be part of routine care at the NICU.
Zusammenfassung. Neuropsychologische Untersuchungen verweisen auf uneinheitliche Zusammenhänge zwischen der subjektiven und objektiven kognitiven Leistungsbeurteilung. Bei 286 psychisch Gesunden wurden objektive kognitive Leistungswerte in der deutschen Adaptation der Neuropsychological Assessment Battery (NAB) sowie der Fragebogen zur subjektiven Einschätzung der geistigen Leistungsfähigkeit (FLei) erhoben. Trotz sehr guter Reliabilitäten des FLei limitierten Bodeneffekte die Aufdeckung richtungskonformer Zusammenhänge mit objektiven Leistungswerten in den Bereichen Aufmerksamkeit, Gedächtnis und exekutiven Funktionen. Dennoch erwies sich die Gedächtnisleistung als sensitivste Einzeldomäne für einen positiven Zusammenhang zwischen subjektiver und objektiver Leistungseinschätzung. Dabei moderierte das subjektive Wohlbefinden (WHO-5-Index) den Zusammenhang beider (subjektiver/objektiver) Ebenen im Gedächtnisbereich und in der kognitiven Gesamtleistung. Vor dem Hintergrund dieses Ergebnismusters sollten zukünftige Zusammenhangsanalysen insbesondere bei Personen mit psychischen Belastungen zu weiteren klinisch relevanten Befunden führen.
Zusammenfassung. In der psychologischen Praxis stellt sich immer wieder die Frage, welches Testverfahren zur Erfassung kognitiver Fähigkeiten bei Kindern mit Migrationshintergrund eingesetzt werden kann, wenn diese nicht mit Deutsch als Muttersprache aufgewachsen sind. In der vorliegenden Studie wird geprüft, ob die sprachfrei durchführbare Wechsler Nonverbal Scale of Ability (WNV) das Gütekriterium der Testfairness erfüllt. Dafür werden die Leistungen von N = 1284 Kindern im Alter von 4;0 bis 17;11 Jahren berücksichtigt, von denen n = 46 (3.6 %) zuhause nur die Sprache des Herkunftslandes und n = 258 (20.1 %) sowohl die Herkunftssprache als auch Deutsch sprechen. Die Ergebnisse zeigen, dass Unterschiede in den kognitiven Fähigkeiten ausschließlich durch den familiären Bildungshintergrund, nicht aber durch den Migrationshintergrund erklärt werden. Möglichkeiten und Grenzen des Einsatzes der WNV bei Kindern mit einer anderen Muttersprache werden abschließend diskutiert.
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